Network for Public Policy Studies Feedhttp://npps.ir/rss.aspxinfo@amasystem.irNetwork for Public Policy Studies (Shams)182360http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=182360عوامل فرهنگی نوآوری در ارتش‌های بزرگ دنیابا مطالعه ارتش‌های بزرگ دنیا مشخص می‌شود که این ارتش‌ها هم زمانی ارتش یادگیرنده بود‌ه‌اند. در اوایل رقابت تسلیحاتی غرب و شوروی، کشور شوروی از لحاظ تجهیزات و فن‌آوری بسیار عقب بود، اما مهمترین نقطه قوت ارتش شوروی تاکید بر مفاهیم و نظریه‌های کل‌گرایانه بومی بود. روسها به سرعت شروع به یادگیری از ارتش‌های غربی در زمینه فن‌آوری نمودند اما ساختار و مفاهیم بومی سازمانی خود را حفظ کردند.2018-12-24T19:37:00+03:30182346http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=182346حکومت نظامی و ثبات سیاسیدر شکل کلی، حضور نظامیان در عرصه سیاسی به هر شکل ممکن از نشانگان بیماری سیاسی و ناکارآمدی سیاسی و تداوم آن نوعی عقب‌ماندگی و توسعه‌نیافتگی سیاسی است. در واقع هرگونه دخالت نظامیان در امور سیاسی نشانه وضع غیرعادی و نامناسب است و برای تداوم آن نیز ضروری است حالت فوق‌العاده در کشور برقرار گردد.2018-12-02T20:15:00+03:30182340http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=182340چالش‌های اداره امور دولت توسط نظامیانتفاوت ماهوی دو حوزه سیاسی و نظامی و لزوم تجربه و تخصص برای به عهده گرفتن مسئولیت در این دو حوزه، یکی از دلایل اساسی است که در زمینه ممنوعیت دخالت نظامیان در سیاست وجود دارد. زیرا همچنان که نظامیان قبول نخواهند کرد که یک سیاستمدار بدون تجربه نظامی به فرماندهی انتخاب شود، سیاستمداران نیز نمی‌پذیرند نظامیان بی‌محابا و صرفاً با اتکا به ابزارهای خاص خود، پا به عرصه سیاست گذارند.2018-11-27T00:54:00+03:30182334http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=182334دولت نظامی و مبانی فکری حکومت دینیدر دولت دینی رئیس دولت به شکلِ شخص (مثل پیامبر و امام)، به‌صورت بی‌واسطه یا خاص یا به وصف عنوانی (مثل خلیفه یا ولی فقیه در اندیشه شیعه) با واسطه یا عام از جانب خدا و دین خدا تعیین می‌شود. این در حالی است که در دولت نظامی حاکم یک فرد نظامی و یا گروهی از نظامیان هستند و عملاً نمی‌توانند اجرا کننده احکام دین باشند. لذا هیچ حاکم نظامی شرایط و معیارهای یک حاکم دینی را ندارد.2018-11-17T19:54:00+03:30182318http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=182318لاف در غریبیچند روزی است که متن «الگوی اسلامی‌ ایرانی پیشرفت» منتشر شده، این متن دارای پریشانی در گفتار و هذیان در استدلال است و نمی‌تواند سندی حساب‌گرانه درباره آینده به حساب آید. در فقره‌های زیر به مهم‌ترین اشکالات این سند اشاره‌ شده است.2018-10-27T22:47:00+03:30182303http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=182303اقتصاد سیاسی شفافیت: چه عاملی باعث پایداری سیاست‌های شفاف‌سازی می‌شود؟اغلبِ سیاست‌های شفاف‌سازی، زیان‌های زیادی را بر دوش منتشرکنندگان اطلاعات -که تعداد آنها اندک است- می‌گذارند. در طول زمان، رابطه‌ی بین سود و زیان‌های کاربران و منتشرکنندگان اطلاعات، تعیین می‌کند که تا چه حد، بهبودِ سیاستِ شفاف‌سازی، امکان‌پذیر است. در مقاله حاضر، استدلال می‌شود که سیاست‌های شفاف‌سازی، بدون توجه و حمایت عموم مردم، پایدار نخواهند بود.2018-10-14T23:05:00+03:30