1. خانه >
  2. حوزه‌های سیاستی >
  3. سیاست خارجی >
  4. روابط خارجی و دیپلماسی عمومی >
  5. همسایگان
نویسنده
حوزه سیاستی
موضوع
استان

  • روابط روسیه و طالبان: ابعاد، نگرانی‌ها و اهداف

    روابط روسیه و طالبان: ابعاد، نگرانی‌ها و اهداف

    علیرضا نوری

    26 بهمن 1395 ساعت 16:56

    هرچند نام افغانستان همواره تداعی‌کننده خاطره‌ای تلخ در سیاست خارجی روسیه است و روس‌ها تا سال‌ها پس از خاتمه جنگ در دوره شوروی مایل به پرداختن به این کشور نبودند، اما تهدیدات ناشی از افغانستان، مسکو را ناخواسته وادار به ورود به موضوعات مرتبط با این کشور کرده‌ است. هرچند برخی ادله اعلامی کرملین در توجیه دخالت نظامی در سوریه در مورد افغانستان نیز صادق است، اما مسکو در باب افغانستان کاملاً محتاط است و تلاش کرده تا با تعامل با بازیگران مختلف، حتی طالبان، تهدیدات ناشی از این کشور را مدیریت و دفع نماید.

  • روابط ترکیه با اتحادیه اروپا در بستر بازامنیتی شدنِ گفتمان سیاسی

    روابط ترکیه با اتحادیه اروپا در بستر بازامنیتی شدنِ گفتمان سیاسی

    حسین مفیدی احمدی

    25 دی 1395 ساعت 23:09

    در ماه‌های اخیر، افزایش تنش در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا ازجمله در حوزه فرایند الحاق به این اتحادیه و تحولات پساکودتا در ترکیه، این سؤال را برجسته کرده است که چه عامل یا عواملی برسازنده این تنش بوده‌اند. اگر بخواهیم به‌طرف ترکیه‌ای این تنش نگاهی بیفکنیم، می‌توان طیف گسترده‌ای از عوامل از جمله توازن قوای داخلی و مصلحت‌سنجی‌های سیاسی را مورد توجه قرار دهیم.

  • فرصت‌های مهم سیاسی و بین‌المللی گسترش روابط ایران و قزاقستان

    فرصت‌های مهم سیاسی و بین‌المللی گسترش روابط ایران و قزاقستان

    فرزاد رمضانی بونش

    22 دی 1395 ساعت 17:56

    قزاقستان در یک دهه گذشته نسبت به تحولات منطقه و جهان سیاستی متعادلی را در پیش گرفته است. از یک سو تعادلی بین منافع آمریکا و روسیه ایجاد کرده است. رویکرد نظربایف به غرب، اتحادیه اروپا و امریکا متناسب بوده و تاکنون مورد انتقاد شدید کشورهای غربی قرار نگرفته است. همچنین آستانه روابط اقتصادی خود را با چین نیز بهبود داده و با روسیه روابط خوبی دارد. این رویکرد سیاست خارجی متعادل قزاقستان به ‌دور از تأثیرگذاری‌ها و نفوذ منفی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی فرصت مهمی در اختیار ایران قرار داده است تا به گسترش روابط با این کشور بیشتر بیندیشد.

  • شیب ملایم اصلاحات در سیاست داخلی و  سیاست خارجی ازبکستان

    چالش‌های پیش روی میرضیایف رئیس جمهور جدید ازبکستان:

    شیب ملایم اصلاحات در سیاست داخلی و سیاست خارجی ازبکستان

    فرزاد رمضانی بونش

    1 دی 1395 ساعت 14:45

    به نظر می‌رسد میرضیایف با حفظ سیاست‌ها و تاکتیک‌های کریمف، برخی اصلاحات آهسته با شیب ملایم را در حوزه داخلی اجرا کند. در واقع وی هر چند به سرسختی و خشونت فیزیکی و نزدیکی به اندیشه کریمف مشهور است، اما پس از حدود 13 سال نخست‌وزیری وضعیت جمهوری ازبکستان را می‌شناسد و با توجه به رویکردهای چند ماه گذشته مثل نوع مدیریت بحران جانشینی بدون شورش داخلی و نمود بیرونی اپوزیسیون داخلی و خارج‌نشین، تغییر جهت‌گیری‌های سیاسی اقتصادی رویکردهایی با هدف انجام اصلاحات و تصویب قانون مبارزه با فساد، آزادسازی بازار ارز ، جلب سرمایه‌گذاری خارجی اصلاحات آرام را در نظر دارد.

  • نقطه ضعف دستگاه دیپلماسی ایران تعدد نهادهای تصمیم‌گیر است

    در نشست تاسیس کشورهای مستقل مشترک المنافع مطرح شد:

    نقطه ضعف دستگاه دیپلماسی ایران تعدد نهادهای تصمیم‌گیر است

    24 آذر 1395 ساعت 14:07

    در آستانه‌ی بیست و پنجمین سال ظهور کشورهای مستقل به جا مانده از اتحاد شوروی سابق نشست یک روزه با عنوان «تاسیس کشورهای مستقل مشترک المنافع از دیدگاه نمایندگان ایران در این کشورها» در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد. در این نشست دلایل سراشیبی تند بخش‌های مختلف در اتحاد شوروی شناسایی و نیروهای پیشران در روند واگرایی واحدهای سیاسی و قومی برای جدا شدن از شوروی تبیین شد. در پایان نشست همچنین برای سیاست‌گذاری مطلوب برای روابط ایران و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز پیشنهاداتی ارائه شد. مدیریت این نشست بر عهده عباس ملکی معاون سابق وزارت امور خارجه بود.

  • روسیه و سوریه؛  تحقق نسبی اهداف و ناگزیریِ مصالحه

    روسیه و سوریه؛ تحقق نسبی اهداف و ناگزیریِ مصالحه

    علیرضا نوری

    20 آذر 1395 ساعت 17:05

    در صورت محقق شدن مصالحه بر سر سوریه، کرملین می‌تواند خود را هم در میدان جنگ و هم در عرصه سیاسی پیروز قلمداد نماید که دستاورد کمی برای آن نخواهد بود. چنین تحولی کاتالیزوری برای توافق در سایر موضوعات از جمله تقسیم وظایف جدید در خاورمیانه و عرصه بین‌الملل نیز خواهد بود. اما، در صورت عدم تحقق مصالحه و عدم دریافت مابه‌ازاء‌های «نقد»، مسکو می‌تواند سیاست مستقل خود را در سوریه و خاورمیانه دنبال نموده و منافع خود را با گزینه‌های که هم‌اکنون در اختیار دارد، تأمین نماید.