1. خانه >
  2. حوزه‌های سیاستی >
  3. سیاست اقتصادی >
  4. سیاست‌های اقتصاد کلان
نویسنده
حوزه سیاستی
موضوع
استان

  • لزوم تسهیل روابط بانکی میان ایران و افغانستان

    لزوم تسهیل روابط بانکی میان ایران و افغانستان

    امیر هاشمی‌مقدم

    11 اسفند 1395 ساعت 14:44

    ایران جزو کشورهایی است که توانایی زیادی برای رشد و پیشرفت بازرگانی فرامرزی دارد. اما در کنار بقیه موانع، محدودیت‌ها و تنگناهای بانکی یکی از برجسته‌ترین آن‌هاست؛ تنگناهایی که نه‌تنها امکان جابجایی پول برای بازرگانان ایرانی پرکار در زمینه‌های فرامرزی را محدود می‌سازد، بلکه به‌عنوان یکی از پایه‌ای‌ترین اصول و بنیادهای بازرگانی و تجارت الکترونیک، رشد این شاخه را برای بازرگانان ایرانی اگرنه ناممکن، دست‌کم بسیار دشوار ساخته است.

  • حاکمیت شرکتی: حلقه مفقوده اصلاح نظام بانکی

    حاکمیت شرکتی: حلقه مفقوده اصلاح نظام بانکی

    علی ابراهیم نژاد مهدی محسنی

    2 بهمن 1395 ساعت 17:04

    نظام بانکی کشورمان دچار مشکلات ساختاری بسیار جدی است. حجم بالای دارایی‌های منجمد بانکی، حضور پررنگ مؤسسات غیرمجاز، ورشکستگی مؤسسات بزرگی همچون میزان و ثامن‌الحجج، و عدم کاهش غیردستوری نرخ سود بانکی علیرغم کاهش نرخ تورم، همگی نشانه‌هایی از عدم کارکرد مناسب نظام بانکی و لزوم اصلاح ریشه‌ای آن هستند.

  • بررسی درآمد پایدار شهرداری‌ها در ایران

    بررسی درآمد پایدار شهرداری‌ها در ایران

    بهاره فلاحی

    4 دی 1395 ساعت 11:28

    شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ 24 دی 69 با تصویب «ضوابط و مقررات افزایش تراکم و بلندمرتبه‌سازی» موضوع فروش تراکم را به‌صورت جدی وارد حوزه سیاست‌گذاری امور شهری کرد. با این مصوبه، الگوی غیراصولی و غیرعقلانی افزایش درآمد شهرداری‌ها با فروش تراکم جنبه قانونی به خود گرفت.

  • چالش‌های توسعه بازار بدهی در ایران

    چالش‌های توسعه بازار بدهی در ایران

    علی ابراهیم نژاد پوریا کبیر

    9 آبان 1395 ساعت 11:11

    توسعه بازار بدهی به‌عنوان یکی از ارکان نظام مالی کشور نقش مهمی در بهبود تخصیص منابع سرمایه‌گذاری و حل معضل تنگنای اعتباری دارد. در عین حال، بازار بدهی در ایران فاصله معناداری با سطح قابل قبول داشته و در مقایسه با توسعه نسبی بازار سهام کشورمان هنوز در مراحل ابتدایی رشد خود به سر می‌برد. شناخت دقیق چالش‌های توسعه این بازار در ایران می‌تواند به‌عنوان اولین گام در رشد و توسعه این بازار و نیل به نقطه مطلوب نقش مهمی داشته باشد.

  • حذف ماده 104 قانون مالیات‌های مستقیم و کاهش درآمد مناطق محروم

    حذف ماده 104 قانون مالیات‌های مستقیم و کاهش درآمد مناطق محروم

    اسلام ذوالقدرپور

    10 خرداد 1395 ساعت 15:38

    یکی از نکات مهم در قانون مالیات‌های مستقیم، مربوط به ماده 104 این قانون است که موضوع آن کسر 3 درصد از پرداخت‌های برخی مؤدیان و پرداخت آن به‌حساب سازمان امور مالیاتی بود. طبق این ماده مهم قانون، مؤدیان به‌خصوص شرکت‌های بزرگ پیمانکاری و ... باید 3 درصد از دریافتی‌های خود را به‌حساب اداره امور مالیاتی محل انجام قرارداد یا پروژه واریز کنند.

  • آسیب‌شناسی توسعه نامتوازن در ایران

    آسیب‌شناسی توسعه نامتوازن در ایران

    معصومه اشتیاقی

    24 اسفند 1394 ساعت 17:58

    چه عواملی بر شکل‌گیری و بازتولید شکاف موجود بین مناطق در کشور تأثیرگذار بوده است و چه باید کرد؟ در پاسخ به این سؤال ضمن تائید اهمیت نقش عوامل غیرارادی چون وضعیت جغرافیای طبیعی و پیشینه تاریخی؛ به عوامل ارادی چون سیاست‌ها و برنامه‌هایی که تحت اراده صورت می‌گیرد خواهیم پرداخت.

  • روابط تجاری ایران و آذربایجان در دوره پساتحریم

    روابط تجاری ایران و آذربایجان در دوره پساتحریم

    سمیه مختاری

    18 اسفند 1394 ساعت 18:52

    روابط تجاری ایران و جمهوری آذربایجان پس از موضوع قره‌باغ و اختلافات آذربایجان و ارمنستان با وجود اشتراکات تاریخی، دینی و زبانی با استان‌های شمال غربی ایران از رونق خوبی برخوردار نبوده اما در شرایط پس از تحریم فضای مناسبی برای بهبود این وضعیت وجود دارد.

  • ضرورت اعمال مالیات آلودگی به قیمت بنزین در شهرهای بزرگ

    ضرورت اعمال مالیات آلودگی به قیمت بنزین در شهرهای بزرگ

    علی سرزعیم

    1 دی 1394 ساعت 10:36

    نزدیک به دو دهه است که استدلال‌هایی از سوی اقتصاددانان و نظام کارشناسی مبنی بر ضرورت افزایش قیمت بنزین مطرح شد و هر بار نظام تصمیم‌گیری با بهانه اینکه این طرح تورم‌زاست از انجام آن شانه خالی کرد. حال چه باید کرد؟

  • طرحی برای تأمین مالی تحصیلات عالی

    طرحی برای تأمین مالی تحصیلات عالی

    علی سرزعیم

    22 مهر 1394 ساعت 12:03

    طرحی که در زیر می‌آید مسیری را ترسیم می‌کند که در آینده آموزش عالی بتواند خود منابع مالی لازم را تجهیز کند و از اتکای خود به بودجه دولت بکاهد تا بتواند مشکلات مالی یاد شده را برطرف‌سازد. به اعتقاد نگارنده تا زمانی که دانشگاه‌ها به لحاظ مالی استقلال نداشته‌باشند، نمی‌توانند خواستار استقلال در انتصاب روسای دانشگاه و استقلال در تصمیم‌گیری‌های خود باشند. این طرح زمینه استقلال مالی دانشگاه‌ها را فراهم خواهد‌کرد و می‌تواند به شکل پایداری استقلال واقعی دانشگاه را بنیان نهد.

  • الزامات نهادی برای مشارکت عمومی-خصوصی در ایران

    الزامات نهادی برای مشارکت عمومی-خصوصی در ایران

    مهدی نصرتی

    14 تیر 1394 ساعت 15:49

    مشارکت عمومی-خصوصی برای سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌ها در دو دهه اخیر در دنیا رشد چشمگیری پیدا کرده است و در کانون توجه بسیاری دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی قرارگرفته‌ است. منظور از این عبارت، مشارکت بخش خصوصی در ارائه خدمات و زیرساخت‌هایی است که به طور سنتی توسط دولت‌ها تأمین می‌شده ‌است. در روش‌های مشارکتی (در مقایسه با روش های سنتی و معمول)، بخش خصوصی نقش پررنگ‌تری در برنامه‌ریزی، تأمین مالی، طراحی، ساخت، بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات عمومی دارد. مشارکت عمومی-خصوصی، دارای انواع مختلفی است که از آن میان، روش‌های ساخت- بهره‌برداری- انتقال (BOT) و ساخت- بهره‌برداری- مالکیت (BOO) در فضای سیاست‌گذاری و سرمایه‌گذاری ایران شناخته‌شده‌تر هستند. این روش ها دارای مزیت‌ها و فوایدی است اما برای تحقق مشارکت عمومی-خصوصی، ترتیبات و الزاماتی مورد نیاز است از جمله جنبه‌های قانونی، وجود نهاد متولی مشارکت عمومی-خصوصی و توجه به جنبه‌های تأمین مالی. در خصوص ابزارهای تأمین مالی نیز می‌توان به تأمین مالی پروژه‌ای، صندوق‌های زیرساختی و اوراق قرضه برای پروژه‌ها اشاره کرد که فعلاً جای آن در داخل کشور خالی است.