1. خانه >
  2. حوزه‌های سیاستی
نویسنده
حوزه سیاستی
موضوع
استان

  • داعش و سرمایه نمادین «خلافت»

    داعش و سرمایه نمادین «خلافت»

    محمدرضا فرطوسی

    30 دی 1393 ساعت 12:25

    داعش یا دولت اسلامی عراق و شام (که اینک فقط دولت اسلامی نام‌دارد)، پدیدة روز و موضوع مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی وسیعی شده است و ائتلاف‌هایی بر محوریت مبارزه با آن شکل‌گرفته است که آیندة منطقه را طی دو تا سه سال آتی متأثر از خود خواهد ساخت. این گروه جهادی که آغازی متواضع و همسان با دیگر گروه‌های جهادی منطقه‌ای داشت، در حال تکمیل زنجیره تفاوت‌ها (وتمایزهای) خود و شکل‌دهی مرحله متفاوتی از سیر تحول گروه‌های جهادی در منطقه باهدف تملک سرمایه نمادین دینی است.

  • آب لوله: خدمت یا خیانت؟

    آب لوله: خدمت یا خیانت؟

    سید آهنگ کوثر

    20 دی 1393 ساعت 14:50

    ابرمردی به نام حاج‌محمد نمازی ره‌آوردی بی‌مانند را پیشکش شیرازیان کرد؛ آب گوارا را به آنان ارزانی داشت؛ کوثری در هر خانه. بیمارستانی نایاب در آن هنگام در خاورمیانه را نیز به نخستین افزود. اگر شکوفایی دانشکدة پزشکی شیراز را از برکات بیمارستان نمازی به شمار آورم، سخنی به‌گزاف نگفته‌ام. آن اندیشمند دریا دل درآمد آب را نیز برای کمک به بیمارستان در نظر‌گرفت. اکنون پس از سپری شدن 68 سال نمی‌دانم ایشان را خادم بخوانم، یا زبانم لال، خائن. شتاب نکنید! پیش از آن‌که ناسزاهای به‌حق را بیهوده کنید، نوشتارم را با نگاهی ژرف بخوانید.

  • مسائل اقتصادی و صنعتی استان کردستان

    مسائل اقتصادی و صنعتی استان کردستان

    حامد قادر زاده

    كردستان 15 دی 1393 ساعت 14:05

    در سوم دی ماه سال 1393 در محل سالن اجتماعات شهر صنعتی شماره 3 سنندج نشستی با حضور صاحبنظران بخش‌های مختلف اقتصادی به ویژه فعالان بخش صنعت با عنوان «مسئله‌شناسی فعالیت‌های اقتصادی در استان کردستان» برگزار شد. در این نشست کارشناسان این حوزه به بررسی مسائل اقتصادی و صنعتی استان کردستان پرداختند.

  • نشست تخصصی اتاق فکر استان مرکزی با  اعضای شبکه محیط‌زیست و منابع طبیعی استان و دستگاه‌های دولتی مربوطه

    نشست تخصصی اتاق فکر استان مرکزی با اعضای شبکه محیط‌زیست و منابع طبیعی استان و دستگاه‌های دولتی مربوطه

    مجید حاجی‌بابایی

    مركزي 15 دی 1393 ساعت 13:45

    چهارمین جلسه اتاق فکر و دومین نشست دربارة مسائل زیست‌محیطی استان در روز دوشنبه هشتم دی‌ماه در دفتر شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شد.

  • مسئله‌شناسی استان خراسان شمالی در حوزه اقتصادبخش عمومی

    مسئله‌شناسی استان خراسان شمالی در حوزه اقتصادبخش عمومی

    جواد هراتی

    خراسان شمالي 9 دی 1393 ساعت 12:53

    هدف اصلی این نوشتار ارائه گزارش مختصری در رابطه با وضعیت توزیع درآمد و الگوی مصرف در استان خراسان شمالی است. استان خراسان شمالی ازجمله استان‌های تازه تأسیس و کمتر برخوردار کشور است که در سال 1384 از استان خراسان بزرگ جدا‌گردید. این استان با وسعتی بیش از 28 هزار کیلومترمربع بین مدار جغرافیایی 36 درجه و 34 دقیقه تا 38 درجه و 17 دقیقة عرض شمالی از خط استوا و 55 درجه و 52 دقیقه تا 58 درجه و 22 دقیقة طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ قرارگرفته است. این استان از شمال و شمال شرقی به طول حدود 281 کیلومتر دارای مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان و از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی و از جنوب غرب با استان سمنان و از غرب با استان گلستان دارای مرز مشترک می‌باشد. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری استان خراسان شمالی در سال 1390 دارای 7 شهرستان، 17 بخش، 18 شهر و 42 دهستان بوده است.

  • شبکه‌سازی دانشگاهی راهی برای پیشرفت علمی دانشگاه‌ها

    شبکه‌سازی دانشگاهی راهی برای پیشرفت علمی دانشگاه‌ها

    علی سرزعیم

    24 آذر 1393 ساعت 18:55

    یکی از مشکلات جدی دانشگاه‌های ما، فاصله نسبتاً زیاد در برخی علوم با مرزهای دانش است. اگرچه در حوزه فنی و مهندسی فاصله ناچیز است و کیفیت دانشگاه‌های ایران قابل‌مقایسه و رقابت با بهترین دانشگاه‌های اروپا و آمریکاست، اما در رشته‌های علوم انسانی خصوصی در برخی رشته‌ها نظیر فاینانس (مدیریت مالی)، اقتصاد، مدیریت، حسابداری و ... بسیار چشمگیر است. آنچه که می‌تواند این فاصله را کم کند، فعالیت علمی اساتید و برنامه‌های دکترا هستند که بنا به فرض محقق در سطح عالی تربیت می‌کنند. امر دیگری که می‌تواند به کاهش این فاصله کمک کند، جذب دانش‌آموختگان خارج از کشور است چراکه آن‌ها حاملین مفاهیم و تئوری‌های جدیدی هستند که در دانشگاه‌های ممتاز تدریس می‌شود. بنا به دلایلی که خواهد آمد متأسفانه هیچ‌کدام از این دو مکانیم به‌خوبی کار نمی‌کند و اتکا صرف به این دو مکانیزم برای جبران عقب‌ماندگی علمی در برخی حوزه‌ها بی‌فایده است و در بهترین حالت زمان زیادی را طلب می‌کند درحالی‌که کشور ما نیازمند آن است که در بسیاری از این زمینه‌ها هرچه سریع‌تر خود را به‌روز نماید.

  • نگاهی به عملکرد نظام ملی ثبت اختراع ایران

    نگاهی به عملکرد نظام ملی ثبت اختراع ایران

    سید کامران باقری

    19 آذر 1393 ساعت 17:41

    نظام ملی ثبت اختراع از ارکان نظام ملی نوآوری است. متأسفانه وضعیت موجود این نظام به‌هیچ‌روی با روند پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور همخوانی ندارد و به‌تدریج همچون گلوگاهی در مسیر شکل‌گیری و تقویت اقتصاد دانش‌بنیان عمل کرده و خواهد‌کرد. به همین جهت ضرورت بهبود این نظام هم در قالب سیاست‌های کلان علم و فناوری و هم در سند نقشه جامع علمی کشور (دو سند بالادستی حوزة علم و فناوری) موردتوجه ویژه قرارگرفته‌است. در ادامه، ابعاد مختلف عملکرد نظام‌ملی ثبت اختراع و مهم‌ترین توصیه‌های سیاستی برای رفع کاستی‌های آن به‌اختصار ارائه می‌گردد.

  • «سازمان‌های پژوهش و فناوری» : ضرورت‌ها در ایران و عوامل موفقیت

    «سازمان‌های پژوهش و فناوری» : ضرورت‌ها در ایران و عوامل موفقیت

    رضا انصاری

    7 آذر 1393 ساعت 11:24

    درباره این مقاله؛
    در کشور نهادهای مختلفی در حوزه علم و فناوری مشغول فعالیت هستند که این امر گاه منجر به دوباره‌کاری‌ها و تضادهای مختلف در سیاست‌گذاری شده است. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در کشور فقدان تعیین مأموریت‌های مشخص در حوزه‌های معین است. به‌عنوان‌مثال نهادی مانند جهاد دانشگاهی در وضعیت فعلی، دارای فعالیت‌هایی موازی با سایر نهادهای فعال در کشور است. درحالی‌که تعیین چند مأموریت محدود و مشخص در حوزه‌های معینی از فناوری کشور می‌تواند کارآمدتر باشد. «سازمان‌های پژوهش و فناوری»، سازمان‌هایی اغلب ملی، دارای مأموریت‌هایی مشخص و در حوزه‌های تعیین‌شده در کشورهای مختلف هستند. تبدیل برخی از نهادهای موجود به این‌گونه از سازمان‌ها می‌تواند یکی از دستور کارهای دولت باشد.

  • سیاست‌های پیشنهادی در زمینه اقتصاد سینما

    سیاست‌های پیشنهادی در زمینه اقتصاد سینما

    مهرداد کاظمیان

    5 آذر 1393 ساعت 15:43

    سینما علاوه بر جنبه هنری، دارای جنبه صنعتی نیز هست. به همین علت گاهی آن را هنر-صنعت سینما و یا صنعت سینما می‌نامند. اطلاق عنوان «صنعت» برای سینما نیز تنها بدین معنا نیست که در این هنر، از تکنولوژی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خاصی به‌منظور تولید یک فیلم یا سریال بهره‌گرفته می‌شود، بلکه واجد این معنا نیز هست که این صنعت همچون دیگر صنایع دارای سرمایه عظیمی است که سالانه در آن در حال گردش است. سیر تکاملی صنعت سینما از بدو تولد تاکنون، در هیچ مقطعی از زمان، در کنار همه نوآوری‌های علمی و هنری، بدون پشتوانه‌ها و عوامل متعدد اقتصادی، امکان‌پذیر نبوده است؛ اما بیش از هر عامل دیگر، این تماشاگر است که در برگشت سرمایه به صنعت سینما می‌تواند اثربخش باشد؛ بنابراین، با کاهش تعداد تماشاگران سینما، سرمایه‌ی لازم به تولیدکنندگان سینما برنمی‌گردد و آشفتگی منابع مالی و انسانی، صنعت سینما را با بحران مواجه می‌کند. سینما به مردم و مشتریان خود نیاز فوری دارد زیرا تولید فیلم بسیار گران تمام می‌شود. نگاهی به سینمای ایران در سال‌های اخیر نشان می‌دهد، درحالی‌که کشور ما جایگاه قابل‌توجهی چه به لحاظ کیفی (مشارکت در جشنواره‌های معتبر) و چه به لحاظ کمی (حجم تولیدات سالانه نسبت به سایر کشورها) در تولیدات سینمایی دنیا دارد که اولاً، درفروش سالانه‌ی داخلی و جذب تماشاگر به سالن‌های سینما ناموفق است و ثانیاً، صنعت سینمای ایران از بحران اقتصادی رنج می‌برد.

  • تهدیدات جدید امنیتی و ظهور بیوتروریسم

    تهدیدات جدید امنیتی و ظهور بیوتروریسم

    بهاره سازمند

    2 آذر 1393 ساعت 15:08

    با گسترش پدیده جهانی‌شدن، کشورها ناگزیر به رویارویی و پاسخگویی به تهدیدات و چالش‌هایی هستند که پیش‌ازاین در ادبیات امنیت نمود و جایگاهی نداشتند. تهدیدات امنیتی غیر‌سنتی، توسعه، بقا و بهزیستی نوع بشر و دولت‌ها را با تهدیدات و چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند. بر این اساس، تهدیدات امنیتی غیر‌سنتی ذاتاً غیرنظامی و فراملی هستند و درنتیجه جهانی‌شدن و انقلاب ارتباطات به‌سرعت پخش می‌شوند؛ بدین معنا تهدیدات غیر‌سنتی خطرناک‌تر از تهدیدات سنتی هستند زیرا این تهدیدات نهادهای حکومتی و جمعیت‌های غیرنظامی (مدنی) را تهدید می‌کنند و خاستگاه آن‌ها، انسان غیردولتی و عوامل طبیعی است. بر این اساس، وقوع تهدیدات غیر‌سنتی، پیش‌بینی‌ناپذیر است و افزایش و تحرک و گسترش فعالیت افراد، شدت انتشار و تکثیر سریع آن‌ها را در جهان تشدید می‌کند.
    یکی از حوزه‌های اصلی این تهدیدات غیر‌سنتی و جدید، تهدیدات زیستی است. شمار فزاینده‌ای از تهدیدات غیر‌سنتی زیستی از قبیل تروریسم بیولوژیک، فرسایش محیطی فرا‌مرزی، کاهش منابع، شیوع و گسترش بیماری‌های واگیردار، کمبود مواد خوراکی ازجمله تحولات و تهدیدات دو دهة گذشته بوده‌اند که با خاستگاه‌های مختلف در سطوح ملی و بین‌المللی سر برآورده‌اند و پیش‌ازاین، طی تاریخ بشر بدین‌سان وجود نداشته به‌گونه‌ای که پیامدهای نگران‌کننده‌ای برای کشورهای خاص یا جامعه بین‌الملل به دنبال داشته‌اند.

  • اخذ غرامت محیط‌زیستی؛ نشانة یک دولت تنظیمی نه مداخله‌گر!

    اخذ غرامت محیط‌زیستی؛ نشانة یک دولت تنظیمی نه مداخله‌گر!

    مجید دکامین

    27 آبان 1393 ساعت 13:44

    باید توجه داشت که در غرامت محیط‌زیستی، هدف اصلی مداخله فزایندة دولت، در امور نیست بلکه اتفاقاً در این رویکرد، هدف اصلی به‌نوعی گذر از دولت مداخله‌گر به دولت تنظیمی یا سیاست‌گذار است. در دولت تنظیمی، دولت به‌مثابه شخص بی‌طرف و نماینده خرد جمعی جامعه اقدام به سیاست‌گذاری می‌کند و چه‌بسا با مشارکت بخش مهمی از جامعه مدنی در امور مربوط به سیاست‌گذاری و نظارت، اهتمام می‌ورزد.
    درواقع غرامت محیط‌زیستی در واکنش به حدوث اتفاقات جدید، به‌ویژه در عرصه حقوق محیط‌زیست به شمار می‌آید. از این رو، تصویب قانون خاص واحد، حاکم بر تمام حوزه‌های محیط‌زیستی و تأسیس نهاد ویژه ناظر بر اجرای آن در این راستا ضروری است.