1. خانه >
  2. حوزه‌های سیاستی
نویسنده
حوزه سیاستی
موضوع
استان

  • گزارش نشست مشترک اتاق فکر استان کردستان با کارگروه ویژه نجات چشمه «کانی بل»

    گزارش نشست مشترک اتاق فکر استان کردستان با کارگروه ویژه نجات چشمه «کانی بل»

    حامد قادر زاده

    كردستان 15 مرداد 1393 ساعت 12:16

    نابودی چشمه کانی بل مغایر با اصل 50 قانون اساسی کشور است و زیان های غیر قابل جبرانی را به استان کردستان وارد می کند، بنابراین دولت تدبیر و امید و وزارت نیرو لازم است با سرعت، دقت و تامل خاصی به وضعیت چشمه مذکور رسیدگی کند. در غیر این صورت مشکلات آتی ناشی از آن ممکن است هیچگاه جبران نشود و یا با هزینه‌های فراوانی قابل جبران باشد. متاسفانه با عدم توجه به نظرات کارشناسی و مطالبات مردمی، این مسئله به یک بحران تبدیل شده و بروز مسایل حاد در پی آن، تغییر مسیر و رفتن در فاز سیاسی آن حتی در بعد خارج از کشور بعید نیست و این هزینه‌های زیادی برای کشور و استان به بار خواهد آورد.
    ***

  • دشمن طاووس آمد پر او ! سه آفت سمن‌های محیط زیستی در ایران

    دشمن طاووس آمد پر او ! سه آفت سمن‌های محیط زیستی در ایران

    احسان محمدی

    14 مرداد 1393 ساعت 13:42

    تشکل‌های مردم‌نهاد در ایران به شدت به آموزش و مراقبت نیازمند هستند. تنها در چنین شمایلی است که می‌توان به کارآیی آنها دل بست. در رابطة شکل‌گرفته میان فعالان و اعضای تشکل‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها می‌توان نشانه‌هایی از آسیب را مشاهده کرد. فعالان و علاقه‌مندان محیط زیست همواره از عدم توجه رسانه‌ها به محیط زیست گله‌مند بودند. شکایت می‌کردند که رسانه‌ها به فجایع محیط زیستی توجهی نمی‌کنند و به جای آن به مسائل کم‌اهمیت‌تر چنان پررنگ می پردازند که عموم مردم اولویت حیاتی مانند حق حیات و کیفیت زندگی را میان تبلیغات ضروری که بر مصرف بیشتر تکیه دارد، فراموش می‌کنند. در چند‌سال اخیر اما به نظر می‌رسد تعدد رسانه‌های در خدمت برخی از فعالان چندان به سود محیط زیست تمام نشده است.

  • جمع ‏پذیری امنیت غذایی و خودکفایی برای ایران 1404؟

    جمع ‏پذیری امنیت غذایی و خودکفایی برای ایران 1404؟

    عبدالمجید مهدوی دامغانی

    12 مرداد 1393 ساعت 18:47

    دستیابی به امنیت غذاییِ پایدار مهم‏ترین رسالت بخش کشاورزی است. تأمین امنیت غذایی نیز یک وظیفة حاکمیتی است و بنابراین نظام سیاسی هر کشور مسئول تأمین امنیت غذایی محسوب می‏‌شود.
    در این حوزه و طی سه دهة گذشته سیاستگذاران کشور به دنبال دستیابی به دو هدف بوده‌‏اند: «دستیابی به امنیت غذایی» و «خودکفایی در امنیت غذایی». پرسش اساسی نوشتار حاضر این است که برای ایران امروز و با چشم‌‏انداز موقت ایران 1404، آیا این دو هدف جمع‌‏پذیرند یا مانعه‌‏الجمع؟ تأکید می‌‏شود این نوشتار بر اساس وضعیت موجود کشور و با نگاهی به وضعیت آیندة آن نوشته‌شده و مربوط به ایران است.

  • نقد سیاست‌ها و برنامه‌های تحکیم خانواده در ایران

    نقد سیاست‌ها و برنامه‌های تحکیم خانواده در ایران

    سید محمد امین قانعی راد

    12 مرداد 1393 ساعت 13:02

    طی سالیان اخیر در جامعۀ ایران چرخشی در مبنای نظری خانواده مشاهده می‌شود. منظور از مبنای نظری خانواده، نه نظریه‌های جامعه‌شناختی و علمی، بلکه چگونگی شکل‌گیری اندیشه‌‌های اجتماعی در ذهن مسئولان، برنامه‌ریزان و بخشی از مردم است. رد پای این چرخش نظری را به‌ویژه در اسناد سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌ بخش عمومی از جمله در سند سامان‌دهی ازدواج؛ «اهداف و اصول تشکیل خانواده و سیاست‌های تحکیم و تعالی آن» مصوب سال 1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ قانون تسهیل ازدواج مصوب سال 1384؛ طرح ازدواج آسان و همچنین پیش‌نویس اخیر «قانون جامع جمعیت و تعالی خانواده» می‌توان ملاحظه کرد. این اسناد از سال 84 به بعد و در طول فعالیّت دولت‌های نهم و دهم نوشته و تصویب شده‌اند. ظاهراً ضرورت‌ها و آسیب‌های متعددی که در عرصه خانواده دیده می‌شود مسئولان را به سوی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در این عرصه سوق داده است. نکته قابل تأمل اینجاست که در درون این اسناد قانونی، مقوله خانواده و ازدواج، با واسطه یا بی‌واسطۀ مقولۀ «جمعیت» به «امور اقتصادی و سیاسی» پیوند خورده است. این فرایند به معنای غیراجتماعی و غیرفرهنگی‌کردن نهاد خانواده و ازدواج است. خانواده و ازدواج، اموری اجتماعی و فرهنگی هستند، اما در سیاست‌گذاری‌های جدید، شاهد یک نوع تغییر نگرش هستیم مبنی بر اینکه گویا آن‌ها رخدادهای اقتصادی و سیاسی هستند.

  • امنیت پیرامونی ایران در سند چشم انداز بیست ساله

    امنیت پیرامونی ایران در سند چشم انداز بیست ساله

    رضا دهقانی

    11 مرداد 1393 ساعت 09:08

    سند چشم‌انداز بیست‌ساله ایران براساس منطق آیـنـده‌شـنـاسـی و برنامه‌ریزی راهبردی گامی اساسی در توسعة پایدار و درونزای ایران متناسب با آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. بر اساس منطق راهبردی حاکم بر این سند و ابعاد راهبردی تحقق کامل و بهینة آن، موقعیت ایران از یک قدرت منطقه‌ای نسبی به قدرت بزرگ منطقه‌ای محور ارتقاءیافته و درنتیجه، کسب امنیت و ثبات پایدار از طـریق تعامل دووجهی راهبرد توسعه و راهبرد امنیت ملی، زمینة پرداختن جدی و مطمئن به آرمان‌های اسـلامـی و انـقـلابـی در ورای مرزهای جغرافیایی انقلاب را به‌خوبی فراهم خواهد کرد.

  • سیاست‌گذاری نادرست تحت تأثیر «تلاقی منافع»

    سیاست‌گذاری نادرست تحت تأثیر «تلاقی منافع»

    محمد رضا واعظ مهدوی

    10 مرداد 1393 ساعت 23:43

    تلاقی منافع در سیاست‌گذاری‌ها تأثیر تعیین‌کننده دارد. به همین دلیل امروزه در دولت‌ها و نظام‌های اجرایی به جنبه‌های مختلف «‌تلاقی منافع» توجه جدی مبذول می‌شود و بسیار دقت می‌شود تا تصمیمات اجرایی به هیچ عنوان تحت تأثیر منافع گروه‌های خاص اتخاذ نگردد. زمینة قدرت گرفتن و موضوعیت‌یافتن «تلاقی منافع» بخصوص در مقاطعی که تغییرات مدیریتی رخ می‌دهد و مسئولین اجرایی جدیدی جایگزین می‌شوند، بیشتر می‌شود . آنجا که مسئولین دولتی و اجرایی که در اصل نمایندگان مردم و حافظان منافع عمومی هستند، تازه‌کار و کم‌تجربه بر سر کار می‌آیند، صاحبان منافع که نفوذ و حضورشان مستمر و پایدار است، با استفاده از ناآشنایی مسئولین جدید با فرایند‌های اجرایی و با سوءاستفاده از فضای سیاسی هدایت کننده تغییرات، امکان فعالیت و ایفای نقش بیشتری پیدا می‌کنند. ضعف قوانین کنترل‌کنندة «تلاقی منافع» و فقدان شفافیت مطبوعاتی کنترل‌کننده و افشا‌کننده نیز عوامل تسهیل‌کنندة «تلاقی منافع» می‌شوند و بدین‌سان تصمیماتی در کشور‌ها اتخاذ می‌گردد که الزاماً بیشترین منافع عمومی را در بر نداشته، بلکه سمت و سویی برای حفظ و گسترش منافع گروه‌های خاص و اقلیت‌های سودجو و منفعت‌طلب دارند.

  • سیاست‌گذاری مشارکتی: تعمیق دموکراسی از طریق برنامه‌های آینده‌نگاری

    سیاست‌گذاری مشارکتی: تعمیق دموکراسی از طریق برنامه‌های آینده‌نگاری

    امیر ناظمی

    10 مرداد 1393 ساعت 15:14

    امروز که در آستانة تدوین برنامة پنج سالة ششم توسعه هستیم، شاید باید این پرسش را از سیاستگذار داشت که «این شیوة برنامه‌ریزی در کدام کشورهای جهان هنوز وجود دارد که دولت بر آن تأکید می‌کند؟»، «کدام کشورها سازمان برنامه (به شیوة سازمان برنامه و بودجه‌ای که قرار است احیا شود) دارند؟»، «چرا باید ما بر روش‌هایی اصرار داشته باشیم که در دنیای امروز منسوخ شده‌اند و از رویکردها و روش‌هایی چشم بپوشیم که دنیای امروز بر پایة آن برنامه‌ریزی می‌کند؟»؛ آیا تیم برنامه‌ریزی از خود این سئوال را نمی‌پرسد که «چرا دنیا دیگر به این شیوه برنامه‌ریزی نمی‌کند؟» آیا تیم برنامة ششم بهتر نیست در شیوة کار خود بازاندیشی کند؟

  • اهداف راهبردی رزمایش نظامی روسیه در آسیای مرکزی

    اهداف راهبردی رزمایش نظامی روسیه در آسیای مرکزی

    الهه کولایی

    9 مرداد 1393 ساعت 16:48

    در شرایطی که روابط روسیه و غرب که طی چند ماه اخیر به‌واسطه بحران اوکراین رو به تیرگی گذاشته بود، همچنان در وضعیتی نامطلوب به سر می‌برد، اقدامات جدید روسیه در زمینة برگزاری رزمایش‌های نظامی در حوزة پیرامونی خود، بُعد جدیدی را به تنش‌های موجود در این روابط افزوده است.

  • برای مهار بیابان‌زایی در ایران چه باید کرد؟

    برای مهار بیابان‌زایی در ایران چه باید کرد؟

    محمد درویش

    9 مرداد 1393 ساعت 16:14

    تمامی قلمرو 165 میلیون هکتاری ایران متأثر از فرآیندهای بیابان‌زایی و به شدت آسیب‌پذیر از آن است. نشان‌زدهای محیطی چون افت سطح آب زیرزمینی به میزان دو متر در سال در شصت دشت اصلی مرکزی کشور به وسعت یکصد میلیون هکتار، نشست زمین نه فقط در اغلب مناطق حاشیة بیابان‌های مرکزی که در آبی‌بیگلو اردبیل، خان‌میرزا در چهارمحال و بختیاری، معین‌آباد ورامین و قهاوند همدان، ظهور فروچاله‌هایی بزرگ در کبودرآهنگ همدان، بروز پدیدة خودسوزی زمین در قره‌داغ و پریشان در فارس یا گندمان در بروجن، خشک‌شدن تالاب‌ها و دریاچه‌های داخلی، افت حاصلخیزی و شورشدن خاک، تشدید کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و طغیان چشمه‌های تولید گرد و خاک، افزایش سیل‌خیزی و جابه‌جایی قابل توجه خاک و پرشدن مخازن سدها و سرانجام متروکه‌شدن روستاها و تشدید مهاجرت‌های انسانی از جمله مؤلفه‌های نگران‌کننده‌ای است که حضور پررنگ و شتابناک بیابان‌زایی در ایران را غیرقابل انکار می‌نماید. تهدیدی که اگر فکری برای مهار آن نشود، با توجه به موقعیت استقرار ایران در عرض 35 درجة شمالی موسوم به کمربند خشک جهان، امکان جبران تخریب‌ها حتی به فرض از بین بردن عامل کاهندة کارایی سرزمین هم به کمینه تقلیل خواهد یافت و عملاً با توجه به هزینه‌های کمرشکن بازسازی و خوداحیایی طبیعی، امکان برگشت به شرایط مطلوب وجود نخواهد داشت.

  • سازوکاری برای پیشگیری از فاجعة مرگ همگانی بر اثر تشنگی

    سازوکاری برای پیشگیری از فاجعة مرگ همگانی بر اثر تشنگی

    سید آهنگ کوثر

    9 مرداد 1393 ساعت 15:37

    سیاست‌گذاران در همه‌جا، بویژه خشک‌بوم‌ها، بایستی بوم‌شناسان ژرف‌نگر بوده یا دست‌کم به سخنان آنان گوش فرا دهند. انباشتن آب در روی زمین در سرزمین‌های خشک کاری نا‌بخردانه است. چه، تابش آفتاب، کمبود رطوبت نسبی و باد زمینه را برای تبخیر آماده می‌سازند. میانگین تبخیر سالانه در ایران بیش از دو متر است، یعنی از هر مترمربع پهنة آبگیرها سالی دو هزار لیتر بخار می‌شود. چنانچه برآورد سازمان ملل متحد را برای کمترین نیاز آبی شبانه‌روزی یک نفر انسان بیست لیتر فرض کنیم، هر مترمربع از سطح آبگیرها آب یکصد روز یک نفر را به هوا می‌فرستد.

  • قانونگذاری سیمپتوماتیک  و وسوسه سیاستمدار دانشمند؛ به بهانه تصویب کلیات طرح « افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور »

    قانونگذاری سیمپتوماتیک و وسوسه سیاستمدار دانشمند؛ به بهانه تصویب کلیات طرح « افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور »

    هادی سلیمانی قره‌گل

    23 تیر 1393 ساعت 16:20

    هفته اول تیرماه کلیات طرح « افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان، به تصویب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رسید.
    انتقادات و ملاحظات آشکار و عمده‌ای در خصوص این طرح وجود دارد که طی روزهای اخیر به‌کرات از سوی کارشناسان مطرح شده است. با اینحال آنچه که برای متن حاضر اهمیت دارد منطق تدوین و تصویب قوانین اینچنینی در نظام سیاست‌گذاری کشور است؛
    نحوه طرح مسئله، تدوین و نگارش این طرح، مذاکرات شکل‌گرفته و در نهایت تصویب آن، فرآیندی نهادمند و امری آشنا برای کسانی است که امور مجلس را پیگیری می‌کنند، و مهم‌تر از همه به مثابة سمپتوم و نشانه‌ای معنادار، دارای ظرفیت مناسبی برای فهم و گریز به عقلانیت ناکارآمد در نظام قانون‌گذاری موجود است. اشاره به موضوع این طرح، صرفاً بهانه‌ای برای پرداختن به این امر است که در درون چه وضعیتی چنین طرحی تدوین و تصویب می‌گردد.