1. خانه >
  2. حوزه‌های سیاستی >
  3. سیاست محیط زیست >
  4. هوا
نویسنده
حوزه سیاستی
موضوع
استان

  • موتورسیکلت برقی: بایدها و نبایدها

    موتورسیکلت برقی: بایدها و نبایدها

    سیما رفسنجانی‌نژاد

    2 تیر 1396 ساعت 09:36

    با توجه به بالا بودن قیمت موتورسیکلت برقی نسبت به موتورهای بنزینی برخی معتقدند دولت باید به‌عنوان حامی طرح جایگزینی موتورهای برقی نقش پررنگ‌تری ایفا کند و امکان خرید موتورسیکلت‌های برقی برای مردم به‌ویژه گروه‌های کم‌درآمد که توان مالی لازم برای جایگزینی موتورهایشان با موتورهای برقی را ندارند، فراهم کند. این مقاله با ارزیابی سیاست جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی به مزایا و معایب این طرح می‌پردازد.

  • حکمرانی شهری و ضرورت سازگاری شهری با اثرات تغییر اقلیم

    حکمرانی شهری و ضرورت سازگاری شهری با اثرات تغییر اقلیم

    مجید دکامین

    7 خرداد 1396 ساعت 15:27

    امروزه کسی منکر تغییر اقلیم و اثرات آن بر زندگی روزمره انسان‌ها نیست. اگر شهرهای ما به‌دنبال حل چالش‌های مرتبط با تغییر اقلیم هستند، راهکار مؤثر در این مورد را می‌توان در تغییر رویکرد حکمرانی کنونی حاکم بر شهرها جست‌وجو کرد. هدف از این نوشتار در مرحله اول نشان‌دادن خطرات اصلی است که شهرهای ما را تهدید می‌کند و در مرحله بعد ارائه چالش‌های حکمرانی است که به‌واسطه آن می‌توان هنجارهای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شهری را تغییر داد تا سرمایه‌گذاری مؤثری در زیرساخت‌ها و مدیریت شهرها ایجاد شود و درنهایت بتوان به حکمرانی شهریِ جامعی درخصوص سازگاری با اثرات تغییر اقلیم دست یافت.

  • ترسناک‌تر از پلاسکو: امروز فروش خودرو اقساطی، فردا ابتلا به سرطان

    ترسناک‌تر از پلاسکو: امروز فروش خودرو اقساطی، فردا ابتلا به سرطان

    حسین میبودی

    1 اسفند 1395 ساعت 18:46

    طی سال‌های اخیر با توجه به رشد نسبی صنعت خودروی کشور، تسهیلات فروش مختلفی توسط سازندگان ارائه شده تا مردم بیشتری بتوانند سوار بر خودرو شوند. از طرفی پژوهشگران بیان کرده‌اند که آلودگی‌های ناشی از خودرو، بیشترین نقش را در آلودگی هوای شهرها و به‌تبع آن بیشترین تأثیر بر سلامت مردم را دارد. در اینجا این سؤالات مطرح است که آیا فروش خودرو بیشتر می‌تواند سطح رفاه بیشتری را برای آحاد جامعه فراهم کند؟ آیا وجود این همه خودرو در بافت زندگی شهری ضروری است؟ ساخت اتوبان‌ها، تونل‌ها و پل‌ها جهت تسهیل حرکت خودرو در کلان‌شهرها، چقدر شهروندان را ترغیب به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری می‌کند؟

  • رویای حرکت اتومبیل‌ها بین خطوط در مشهد

    رویای حرکت اتومبیل‌ها بین خطوط در مشهد

    حسین میبودی

    خراسان رضوي 20 بهمن 1395 ساعت 17:22

    شهر مشهد در استان خراسان رضوی به‌عنوان دومین کلان‌شهر کشور مطرح است و هرساله میلیون‌ها زائر راهی این شهر می‌شوند. موقعیت کلان‌شهر مشهد به‌عنوان گرانیگاه امر زیارت در کشور که پذیرای تعداد زیادی زائر ناآشنا به خیابان‌ها و مسیرها، باعث گردیده تا ترافیک ایجادشده در این شهر بیش از شهرهای دیگر در کشور باشد و نوسانات تعداد ماشین‌های موجود در خیابان، در ایام خاص سال موجب شده که مدیریت ترافیک در شهر مشهد به‌عنوان یک امر حیاتی برای مدیران شهری مطرح شود.

  • ضرورت اصلاح سیاست خارجی  در زمینه‌ی آب و ریزگردها

    ضرورت اصلاح سیاست خارجی در زمینه‌ی آب و ریزگردها

    عباس محمدی

    14 شهریور 1395 ساعت 15:51

    نمونه‌ای از سیاست ورزی کوته‌بینانه در استفاده از رودخانه‌ها را می‌توان در برنامه‌های سدسازی ترکیه دید که حیات طبیعی و هویت تاریخی سرزمین میان‌رودان (بین‌النهرین) و سرنوشت ده‌ها میلیون انسان ساکن در آن را نادیده گرفته است. در این میان، کشور ما هم سیاست‌های آبی خودش را بی‌توجه به کشورهای همسایه پیش برده و درعین‌حال، هیچ تعامل مؤثری با ترکیه، کشوری که حدود نود درصد آب‌های جاری سوریه و عراق و مرز جنوب غربی ایران از آن سرچشمه می‌گیرد، نداشته است.

  • ﺭﻗﺺ ﻣﺮﮔﺒﺎﺭ حاکمان، ﻗﺎﻧﻮﻥ‌ﮔﺬﺍﺭﺍﻥ ﻭ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺁﻻﯾﻨﺪﻩ ﺩﺭ آلومینیوم‌سازی اراک

    ﺭﻗﺺ ﻣﺮﮔﺒﺎﺭ حاکمان، ﻗﺎﻧﻮﻥ‌ﮔﺬﺍﺭﺍﻥ ﻭ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺁﻻﯾﻨﺪﻩ ﺩﺭ آلومینیوم‌سازی اراک

    صفیه صوفیان

    مركزي 8 شهریور 1395 ساعت 15:07

    تاکنون جلسات بی‌شمار و کارگروه‌ها و نشست‌های متعددی درباره‌ی چرایی ایجاد آلودگی در اراک و چگونگی رفع آن تشکیل‌شده است؛ اما داستان آلودگی صنعت آلومینیوم‌سازی در اراک همچنان ادامه دارد. در این مقاله بر آنیم تا راز حل نشدن مشکل صنعت آلاینده آلومینیوم‌سازی در اراک را واکاوی کنیم.