1. خانه >
  2. حوزه‌های سیاستی >
  3. سیاست اقتصادی >
  4. انرژی
نویسنده
حوزه سیاستی
موضوع
استان

  • عمده‌ترین مسائل کشور در حوزه صنعت، معدن و انرژی

    خلاصه کتاب مهم مرکز پژوهش‌های مجلس (3)

    عمده‌ترین مسائل کشور در حوزه صنعت، معدن و انرژی

    19 اسفند 1396 ساعت 12:01

    مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سال 1395 کتاب مهمی با عنوان «عمده‌ترین مسائل کشور: اولویت‌ها و راهبردهای مجلس شورای اسلامی در دوره دهم» منتشر کرد که به تدریج خلاصه‌ی هر یک از بخش‌های موضوعی آن در شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی منتشر خواهد شد.

  • پیوند آب، غذا و انرژی

    رهیافتی برای دستیابی به توسعه پایدار

    پیوند آب، غذا و انرژی

    هادی ویسی علیرضا شاه‌محمدی صلاح مفاخری کوروس خوشبخت

    22 شهریور 1396 ساعت 10:14

    رویکرد پیوند آب، انرژی و غذا یک چشم‌انداز کلی از پایداری است که تلاش می‌کند تا تعادل میان اهداف مختلف، منافع و نیازهای مردم و محیط‌زیست را بر اساس کمی‌سازی روابط آب، انرژی و غذا از طریق مدل‌سازی‌های کیفی و کمی و همچنین پیشبرد تحقیقات برای مدل‌سازی یکپارچه و مدیریت برای ارائه استراتژی‌های مهم توسعه پایدار در جهان پویا و پیچیده امروز را برقرار سازد.

  • برآوردی از یارانه پنهان انرژی در صنایع سیمان کشور

    نقش یارانه‌های انرژی در تخریب مدیریت و اضمحلال تدریجی صنایع کشور (بخش 2)

    برآوردی از یارانه پنهان انرژی در صنایع سیمان کشور

    مهدی آگاه مریم حسنی

    5 دی 1395 ساعت 16:22

    صنعت سیمان یکی از صنایع انرژی‌بر کشور محسوب می‌شود. از این‌رو در این مقاله میزان یارانه انرژی به ازای تولید یک تن سیمان محاسبه شده است. با توجه به ظرفیت سالانه تولید سیمان کشور هم‌اکنون میزان کل یارانه «بی‌هدف» تعهد شده از سوی دولت در صنعت سیمان بیش از دو میلیارد دلار است.

  • نگاهی بر چالش امنیت انرژی ازدیدگاه  اقتصادی؛  بررسی مخاطرات و فرصت‌های موجود در راستای توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر

    نگاهی بر چالش امنیت انرژی ازدیدگاه اقتصادی؛ بررسی مخاطرات و فرصت‌های موجود در راستای توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر

    مهریار توحیدنژاد

    مركزي 2 تیر 1394 ساعت 20:09

    ایران به عنوان یک کشور عضو OPEC، اگرچه سهم قابل توجهی از منابع نفت و گاز جهان را داراست، اما همواره از محدودیت گزینه‌ها در سیاست‌گذاری انرژی رنج برده است. در این راستا، این نوشتار به بررسی مخاطرات و فرصت‌های موجود در این بخش پرداخته و از دیدگاه اقتصادی، پیشنهاداتی را برای استفاده سیاست‌گذاران بخش انرژی کشور در اختیار می‌گذارد.

  • برگزاری نشست تخصصی بررسی مسائل سیاست‌گذاری انرژی در ایران

    برگزاری نشست تخصصی بررسی مسائل سیاست‌گذاری انرژی در ایران

    27 اردیبهشت 1394 ساعت 16:56

    به گزارش روابط عمومی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، نشست تخصصی «بررسی مسائل سیاست‌گذاری انرژی» روز یک‌شنبه 27 اردیبهشت 1394 به ریاست دکتر حسام‌الدین آشنا در سالن همایش‌های برگزار شد. در این نشست کارشناسان وصاحبنظرانی از وزارت نفت، وزارت نیرو، مرکز پژوهش­‌های مجلس شورای اسلامی و شرکت گسترش انرژی نوین در خصوص چالش­‌های سیاست‌گذاری در بخش انرژی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

  • ارزیابی از بعد اقتصادی و امنیت انرژی

    سیاست توسعه و ورود خودروهای سواری دیزلی (بخش 1)

    ارزیابی از بعد اقتصادی و امنیت انرژی

    سیما رفسنجانی‌نژاد

    24 فروردین 1394 ساعت 17:10

    کاهش منابع سوخت‌های رایج فسیلی، افزایش روزافزون قیمت آن‌ها و استانداردها و مقررات زیست‌محیطی در راستای کاهش آلودگی، موجب شده که سیاست‌گذاران همواره به دنبال تنوع‌بخشی به سبد سوختی کشور و ارائه راهکارهای جدید به‌منظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و یا جایگزینی سوخت‌های جدید (غیر فسیلی) با سوخت‌های فسیلی فعلی باشند. سوخت یکی از اقلامی است که در انحصار دولت‌ها بوده و سیاست‌گذاری یا تصمیم‌گیری در این مورد بر اساس دیدگاه‌های دولتی و برمبنای مصالح و قوانین دولتی صورت می‌گردد. سبد سوختی یکی از نیازهای اساسی و چالش‌برانگیز هر کشور است که مشکلات و موانع زیادی در تأمین، توزیع و مصرف داشته و سازمان‌ها و نهادهای زیادی در توسعه و کنترل و سیاست‌گذاری‌های آن دخیل‌اند و همواره می‌کوشند تا با جایگزین نمودن سوخت‌های مختلف در سبد سوختی، راه‌حلی مناسب برای تعادل تأمین و مصرف سوخت آتی کشور اتخاذ نمایند.یکی از علل ارائه طرح تنوع سبد سوخت، استفاده حدود 98 درصد خودروهای سبک کشور از بنزین تا سال 1384 بود. در سال 1388 ستاد حمل‌ونقل و سوخت تصمیم گرفت که برای کاهش شدت مصرف بنزین، سبد سوخت کشور را تدوین کند. طرح جامع سبد سوخت توسط وزارت نفت تهیه و به ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت ارائه شد. سبد سوخت کشور که در سال 88 توسط نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور تعیین شد، 25 درصد به گاز، 70 درصد به بنزین و دیزل و 5 درصد به خودروهای هیبریدی اختصاص یافت که از این میزان، 25 درصد مربوط به سوخت گاز محقق شده است ولی سهم 5 درصد خودروهای هیبریدی و خودروهای دیزلی محقق نشده است.