1. خانه >
  2. نویسندگان >
  3. یحیی کمالی
یحیی کمالی

یحیی کمالی

دکتری سیاستگذاری عمومی، هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
آدرس: کرمان، میدان پژوهش، دانشگاه شهید باهنر، دانشکده حقوق

تعداد مقالات: 7

یحیی کمالی دکترای سیاستگذاری عمومی از دانشگاه تهران و استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان است. سابقه پژوهشی و اجرایی ایشان در حوزه روش های سیاستگذاری، روش پژوهش، توسعه پایدار و سلامت اداری است. ایشان مولف کتاب مقدمه سیاستگذاری عمومی انتشارات جهاد دانشگاهی و همچنین مترجم دو کتاب در زمینه سیاستگذاری توسعه پایدار است. وی رساله دکتری خود را با عنوان «ارائه مدلی برای نهادینه سازی سیاستگذاری توسعه پایدار در ایران» به انجام رسانده است و در حال حاضر دروس سیاستگذاری عمومی، روش تحقیق، حقوق اداری، اقتصادی سیاسی و مسائل سیاسی و اقتصادی جهان سوم را تدریس می نماید.

  • تدوین استراتژی ملی توسعه پایدار به مثابه جایگزین برنامه ششم توسعه

    10 اسفند 1394 ساعت 17:01

    اثربخشی برنامه‌های كلان توسعه

    سابقه و عملکرد نظام برنامه‌ریزی جامع توسعه در ایران چندان موفق نیست. مرور گزارش‌های نظارتی برنامه‌های پنج‌ساله توسعه بیانگر عملکرد نه‌چندان موفق دولت در پیشبرد برنامه‌ریزی توسعه کشور است. درباره دلایل ناکارآمدی برنامه‌ریزی جامع توسعه تحلیل‌های متعددی ارائه‌شده است. با توجه به آغاز فرایند تدوین برنامه ششم توسعه کشور و ضرورت‌های توجه به این مسئله و دغدغه مسئولان برنامه‌ریزی توسعه کشور، نوشتار حاضر به ارائه پیشنهاداتی در این زمینه پرداخته است.

  • تقسیم استان کرمان؛ ضرورتی اجتناب‌ناپذیر

    27 دی 1394 ساعت 20:41

    كرمان | اتاق فکر استان‌ها

    این نوشتار تلاش کرده ضرورت‌های تقسیم استان کرمان به دو استان شمالی و جنوبی را تبیین کند و اهمیت تصمیم‌گیری سریع‌تر درباره پروژه‌ای که به تدریج در سال‌های گذشته آغاز و ادامه یافته را تشریح نماید.

  • نقش شفافیت اقتصادی در مقابله با فساد اقتصادی

    16 آذر 1394 ساعت 14:19

    سیاست اقتصادی

    فساد اقتصادی، تبعات منفی بر سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی دارد و باعث عدم تحقق اهداف توسعه اقتصادی کشورها می‌گردد. فساد مالی می‌تواند فعالیت های سرمایه‌گذاری و اقتصادی را از شکل مولد آن به سوی رانت و فعالیت های زیرزمینی سوق دهد و سازمانهای مافیایی را پرورش دهد. با توجه به اینکه فساد، ‌منابع مالی را از هدف خود منحرف می‌سازد، این منابع نمی‌توانند کمک چندانی به رشد اقتصادی کشورها نمایند.

  • ضرورت‌های ارتقای متولی محیط‌زیست در ایران

    15 مهر 1394 ساعت 08:19

    انتظارات و مسئولیت‌ها

    روی کار‌آمدن دولت یازدهم و بروز برخی نشانه‌های تنش‌آور محیط‌زیستی در ایران مسائل و سیاست‌های محیط‌زیستی را مجدداً در کانون توجه مسئولان قرار گرفته داده‌است، در این میان تغییر ساختار سازمان متولی محیط‌زیست نیز راهکاری است که بر آن تاکید شده است. سیاستگذاران کشورهای در حال توسعه در مواجه با مسائل و مشکلات سیاستی و مدیریتی، اولین راهکاری که به ذهنشان می‌رسد تغییر سازمانی در آن حوزه است تغییراتی که اغلب، توجه به موضوع و مشکل اصلی را به حاشیه می‌برد و معمولاً به حل مشکل نیز کمک نمی‌کند. توجه دوباره به تغییر سازمانی در محیط‌زیست ایران از همین نوع برخورد با مشکلات سیاستی ارزیابی می‌شود.

  • تجربه ارزیابی عملکرد کارکنان در یک سازمان دولتی

    26 مرداد 1394 ساعت 11:04

    اصلاح نظام اداری

    طراحی یک نظام ارزیابی عملکرد دقیق و البته منعطف مبتنی بر شاخص‌های قابل سنجش می‌تواند به مدیران سازمان‌های دولتی کمک کند که کارکنان خود را از سبک وقت مزدی به کارمزدی تبدیل نمایند. با توجه به محیط و وظایف متفاوت دستگاه‌های دولتی و همچنین مقتضیات واحدهای درون یک سازمان بهتر است طراحی این نظام توسط هر دستگاه به صورت مجزا انجام شود. نتایج این نظام ارزیابی عملکرد در پرداخت دستمزد و پاداش و در ارتقای رتبه شغلی به‌کار گرفته شود و ضمانت اجرای قدرتمندی برای آن پیش‌بینی گردد. اجرای موثر این نظام مستلزم برگزاری جلسات توجیهی برای کارکنان و آشنایی آن‌ها با شاخص‌ها و شیوه کار این نظام است.

  • تحلیلی بر افزایش اختیارات استانداران

    31 تیر 1394 ساعت 14:22

    اصلاح نظام اداری

    تجربه کشورهای شرق آسیا و نقش پررنگ دولت در مراحل اولیه توسعه این کشورها نشان می‌دهد دولت می‌تواند و باید در فرایند توسعه نقش مهمی ایفا نماید. تجربه این کشورها موجب ارائه نظریه‌ای با عنوان دولت توسعه‌خواه (developmentalist state) شد این دولت واجد ویژگی‌های مهمی از جمله ثبات سیاسی، نظام اداری کارآمد، نخبگان ناسیونالیست و تحول‌گرا و... است. تحول نظام اداری این کشورها به ویژه ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و مالزی نشان می‌دهد که سنگ بنای تحول در این کشورها از درون دولت آغاز شده است. آنچه که امروز در ایران به عنوان افزایش اختیارات استانداران، خصوصی‌سازی، کوچک‌سازی و چابک‌سازی دولت، تفویض اختیار، مقررات‌زدایی و حذف قوانین مزاحم توسعه مطرح است بیانگر درک نیاز به تحول نظام اداری است.

  • معایب طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس و ارائه راه حل

    20 تیر 1394 ساعت 15:53

    سیاست داخلی

    نمایندگان مجلس، کلیات طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس را به تصویب رساندند. طرحی که بررسی جزئیات آن به کمیسیون شوراها واگذار شده و از ابتدا با مخالفت دولت روبرو شده است. در این نوشتار سعی بر آن است با تأملی در نوع نظام سیاسی ایران، معایب طرح استانی شدن انتخابات مجلس بررسی شود و پیشنهاداتی برای افزایش کیفیت نظام انتخابات مجلس ارائه گردد.