1. خانه >
  2. نویسندگان >
  3. مهدی کلاهی
مهدی کلاهی

مهدی کلاهی

دکتری جامعه شناسی محیط زیست، کمک محقق اسبق دانشگاه کیوتو و پژوهشگر سابق دانشگاه

تعداد مقالات: 6

با انجام پروژه‌های مطالعاتی و میدانی طرح‌های مدیریت منابع طبیعی و محیط‌زیست، کلاهی به ارزش نهادینه نمودن بخش‌های مطاعاتی و اجرایی مرتبط به طبیعت با مباحث جامعه شناسی و امور روستاییان واقف گردید. فقدان یا کم جلوه دادن یا درست جلوه ندادن امور اقتصادی و اجتماعی روستاییان اطراف مناطق حفاظتی در طرح‌های مدیریتی این مناطق، عملا تناقض انسان با حفاظت را رقم می‌زند و سودمندی فعالیت‌های مدیریتی را با چالش‌های جدی مواجه می‌نماید. این چنین بود که کلاهی تمرکز بر روی راهکارها و مدل‌های مشارکتی حفاظت از طبیعت در ایران را به عنوان نیاز ضروری پیش‌روی حفاظت، برای تحقیق در مقطع دکترایش انتخاب نمود. ایشان با گرفتن بورسیه مونبوشو از دولت ژاپن، از اکتبر ۲۰۱۰ در دانشگاه کیوتو به تحصیل در گرایش جامعه‌شناسی محیط‌زیست پرداخت و توانست تحقیق خود را بر روی مناطق حفاظت شده ایران، مدیریت و سودمندی آن، جنبه‌های انسانی حفاظت از طبیعت، تقابل بین انسان و حفاظت، جامعه شناسی حفاظت، مدیریت اکوتوریسم و توسعه پایدار روستایی به پیش برده و در سپتامبر سال ۲۰۱۳ موفق به اخذ مدرک دکتری از آن دانشگاه برتر دنیا گردید. پس از فارغ‌التحصیلی، ایشان به مدت یکسال در دانشگاه شهر هنگ کنگ به عنوان پژوهشگر استخدام شد. کلاهی عضو چندین مرکز علمی ملی و بین‌المللی (از قبیل: IUCN، WCPA و TCSG) بوده و دارای بیش از ۴۰ دستاورد علمی همچون ۳ جلد کتاب، ۷ مقاله ISI (۶ انگلیسی، ۱ فارسی)؛ ۱۱ مقاله در کنفرانس‌ها و مجامع علمی ملی و بین المللی (آمریکا، آلمان، ژاپن، اندونزی، ایران)؛ و ۱۲ پروژه مطالعاتی و اجرایی می‌باشد. جدیدترین کتاب کلاهی تحت عنوان “Protected Areas Management and Environmental Sociology in Iran” در دی ماه ۱۳۹۳ در اروپا به چاپ رسیده است.

  • چالش‌‏های پایداری سرزمین: برهم‌‏کنش تغییرات محیطی و مهاجرت

    7 مرداد 1397 ساعت 23:02

    توسعه پایدار

    اگرچه شرایط محیطی و اقلیمی همیشه در طول تاریخ یکی از عوامل تعیین‌کننده توزیع و جابه‎جایی جمعیت بوده است، اما دخالت در سامانه‎های طبیعی بدون توجه به ظرفیت‎های سامانه و اقدامات و برنامه‎های نامناسب مدیریتی منجر به افزایش شکنندگی و افزایش روند مهاجرت شده است.

  • چارچوب مفهومی فرآیند کشف، پژوهش و اجتماعی کردن مسائل محیط‌زیستی

    20 تیر 1395 ساعت 16:04

    سواد محیط زیستی

    حدود ۲۰ سال بعد از ظهور محیط‌زیست‌گرایی، جامعه‌شناسی متوجه مسائل محیط‌زیستی و پیوند و رابطه تخریب محیط‌زیست و پیامدهای اجتماعی آن می‌شود و سعی در اجتماعی‌شدن مسائل محیط‌زیستی می‌کند. با این ‌وجود هنوز هم ما ایرانی‌ها در کشف، پژوهش و اجتماعی کردن مسائل محیط‌زیستی با کاستی‌های بسیاری روبرو هستیم. پاسخ اصلی به چرایی این کمبودها، هدف این نوشتار است.

  • به نام مشارکت، به کام مشالکت

    26 بهمن 1394 ساعت 10:16

    خاك

    این نوشتار، به واکاوی رفتار کنونی وزارت جهاد کشاورزی، به منظور واگذاری زمین‌های شیب‌دار به مردم برای تغییر کاربری و احداث باغ، یا کاشت درختان مثمر در عرصه‌های منابع طبیعی و به اسم مشارکت مردمی، می‌پردازد. چنین طرح‌هایی، در دولت قبل مطرح و در دولت تدبیر و امید برای اجرا، ابلاغ و دارد عملیاتی می‌شود.

  • ابعاد چهارگانه بازسازی سازمان‌های متولی طبیعت

    8 شهریور 1394 ساعت 14:20

    انتظارات و مسئولیت‌ها

    آیا سازمان‌ها، اجاره‌بهای خود به محیط‌زیست را می‌پردازند؟ چگونه سازمان‌ها، بویژه سازمان‌های متولی طبیعت، بهتر می‌توانند به پرداخت این اجاره‌بها اقدام نمایند؟ این نوشتار به سادگی بیان می‌دارد که این سازمان‌ها نیاز دارند تا در چهار بُعد مختلفِ ساختاری، ذهنی، معنوی و اجتماعی دگرگون شوند تا بتوانند از طریق خدمت‌رسانی، به پرداخت اجاره‌بها بپردازند.

  • تبرت را زمین بگذار: به جنگل‌ها فرصت تنفس دهیم

    24 خرداد 1394 ساعت 13:35

    سیاست محیط زیست

    این نوشتار، ضمن پشتیبانی از طرح تنفس ۱۰ ساله جنگل‌های کشور (مدیریت بدون برداشت چوب)، به نگرانی‌های مخالفین پرداخته و توجه آن‌ها را به نگاه چند بُعدی به جنگل‌ها دعوت کرده و بیان می‌دارد که جنگل را فقط چوب دیدن، علم «جنگلداری» را فقط علم «تولید چوب» دیدن، وظیفه «مدیریت جنگل» را فقط تهیه و اجرای «طرح بهره‌برداری» دیدن، علم «جنگل‌شناسی» را فقط «علم نشانه‌گذاری» دیدن، و یا...، درست، علمی، منطقی، عقلانی و دقیق نیست.

  • جایگاه نگرش جامعه‌شناسی محیط‌زیستی در ایران

    5 اسفند 1393 ساعت 16:28

    سیاست اجتماعی و فرهنگی

    نوشتار پیش رو، بی‌تفاوتی مردم نسبت به مشکلات محیط‌زیستی و سکوت جامعه‌شناسان به این مشکلات را به چالش می‌کشد و در پایان، دو پیشنهاد برای وزارت علوم و بخش‌های علمی و اجرایی مرتبط با طبیعت ارایه می‌دهد.