1. خانه >
  2. نویسندگان >
  3. مجید دکامین
مجید دکامین

مجید دکامین

دانشجوی دکتری اکولوژی گیاهان زراعی، سازمان حفاظت محیط زیست
آدرس: تهران، پارک پردیسان،‌ سازمان حفاظت محیط زیست

تعداد مقالات: 10

مجید دکامین، دانشجوی دکتری اکولوژی گیاهان زراعی دانشگاه محقق اردبیلی است. ایشان در رشته زراعت و اصلاح نباتات از دانشگاه ایلام مدرک کارشناسی و در رشته اگرواکولوژی از دانشگاه شهید بهشتی تهران مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرده و در حال حاضر دورة دکتری خود را در رشته اکولوژی گیاهان زراعی در دانشگاه محقق اردبیلی می‌گذراند. عمده پژوهش‌های ایشان در خصوص ارزیابی اثرات محیط زیستی سیستم‌های تولیدی کشاورزی، توسعه پایدار و ارزیابی پایداری است. بررسی پایداری اجتماعی و اقتصادی منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد زنجان و تدوین شاخص‌های ارزیابی اثرات پایداری ازجمله فعالیت‌های ایشان درزمینة محیط¬زیست است. مجید دکامین دارای 9 مقاله علمی و کتاب است که در 5 ژورنال علمی منتشرشده‌اند.

  • حکمرانی شهری و ضرورت سازگاری شهری با اثرات تغییر اقلیم

    7 خرداد 1396 ساعت 15:27

    تغییرات اقلیمی

    امروزه کسی منکر تغییر اقلیم و اثرات آن بر زندگی روزمره انسان‌ها نیست. اگر شهرهای ما به‌دنبال حل چالش‌های مرتبط با تغییر اقلیم هستند، راهکار مؤثر در این مورد را می‌توان در تغییر رویکرد حکمرانی کنونی حاکم بر شهرها جست‌وجو کرد. هدف از این نوشتار در مرحله اول نشان‌دادن خطرات اصلی است که شهرهای ما را تهدید می‌کند و در مرحله بعد ارائه چالش‌های حکمرانی است که به‌واسطه آن می‌توان هنجارهای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شهری را تغییر داد تا سرمایه‌گذاری مؤثری در زیرساخت‌ها و مدیریت شهرها ایجاد شود و درنهایت بتوان به حکمرانی شهریِ جامعی درخصوص سازگاری با اثرات تغییر اقلیم دست یافت.

  • آب مجازی و سیاست‌های آینده آب ایران

    18 فروردین 1396 ساعت 11:03

    آب مجازی

    هر روز بر دامنه بحران آب در اقصی نقاط ایران افزوده می‌شود. در همین خصوص، برخی اصلاحات سیاسی می‌بایست در دستور کار سیاست‌گذاران قرار گیرد. از جمله این اصلاحات می‌توان به افزایش واردات آب مجازی از استان‌های مرطوب‌تر به مناطق خشک و نیمه‌خشک، و بهینه‌سازی ساختارهای تجاری کشور اشاره کرد.

  • ناامنی و امنیت آب (2)

    27 بهمن 1395 ساعت 09:55

    آب

    مهم‌ترین چالشِ پیش روی دولت‌های آینده ایران، حل مسئلة امنیت و مدیریت آب است و پاسخ به این پرسش‌ها که: وضعیت کنونی امنیت و مدیریت آب ایران چگونه است؟ چه چالش‌هایی برای دستیابی به امنیت و مدیریت یکپارچه آبی در ایران وجود دارد؟ و دست‌آخر اینکه دورنمای امنیت و مدیریت آب در ایران چگونه است؟ در نوشتار پیشین به ارزیابی اجتماعی و اقتصادی فراهمی آب و الگوهای استفاده از آب در ایران پرداختیم. در این نوشتار کوشیده‌ایم به برخی مسائل حقوقی مدیریت منابع آب در ایران بپردازیم.

  • ناامنی و امنیت آب (1)

    28 آذر 1395 ساعت 13:59

    مدیریت آب

    با توجه به روند کنونی توسعة اجتماعی-اقتصادی ایران، کشور در سال‌های پیش رو، برای حفظ روند توسعه‌ای خود، باید با مشکل کمبود آب دست‌وپنجه نرم کند. از یک سو، با افزایش جمعیت و کاهش نزولات آسمانی، سرانة آب قابل‌دسترس ایرانیان، در طی چند دهة گذشته کاهش یافته است و این در حالی است که چیدمان توسعة اجتماعی-اقتصادی بر مبنای توزیع منابع آب صورت نگرفته است. از دیگر سو، استفادة ناکارآمد از منابع آبِ دردسترس و آلودگی آن، تأثیراتی منفی بر ظرفیت نظام‌های آبی کشور گذاشته است. از آنجا که وجود آب کافی، لازمة توسعة اجتماعی-اقتصادی هر کشوری است، مهم‌ترین چالشِ پیش روی دولت‌های آینده ایران، حل مسئلة امنیت آب است و پاسخ به این پرسش‌ها که: وضعیت کنونی امنیت آب ایران چگونه است؟ چه چالش‌هایی برای دستیابی به امنیت آبی در ایران وجود دارد؟ و دست‌آخر اینکه دورنمای امنیت آب در ایران چگونه است؟ متأسفانه تاکنون در کشور، در قبال مسئله امنیت آب، سیاست‌های درخور توجهی اتخاذ نشده است. در این نوشتار کوشیده‌ایم به برخی مسائل امنیتی آب در ایران بپردازیم.

  • صداوسیما و سه‌شنبه‌های بدون خودرو

    16 شهریور 1395 ساعت 10:53

    سیاست محیط زیست

    از صداوسیما توقع می‌رود اگر خوش‌آموزی ندارد حداقل بدآموزی نداشته باشد. تبلیغات و در مرحله‌ای بحرانی‌تر برنامه‌های صداوسیما باید از ابعاد مختلف تجزیه‌وتحلیل شود؛ آنچه امروز از رسانه ملی کشور مشاهده می‌کنیم تنها دو جنبه دارد؛ محتوای این رسانه یا در حال تزریق نگاه خاص است یا تزریق مادی‌گرایی و سطحی‌نگری.

  • امنیت آب در ایران

    9 تیر 1395 ساعت 13:08

    مدیریت آب

    بحث آب می‌تواند سرمنشأ مسئله امنیتی باشد که سیری از هشدار، خطر، تهدید و بحران را به همراه دارد. در حال حاضر، این چالش در مناطق مختلف ایران به‌شدت خودنمایی می‌کند.

  • انتظارات محیط‌زیستی از مجلس دهم

    28 بهمن 1394 ساعت 20:07

    انتظارات و مسئولیت‌ها

    نمایندگانی می‌بایست به صندلی سبز بهارستان تکیه زنند که از دانش حداقلی لازم برای تصدی وظیفه نمایندگی در حوزه محیط‌زیست برخوردار باشند.

  • پیش‌بینی آوارگی آب در ایران

    11 مهر 1394 ساعت 15:21

    خشكسالی

    آب، شاید در شمار نخستین واژه‌هایی است که هر کودک ایرانی می‌آموزد و می‌خواند. ساده‌ترین واژه برای آموختن. آبی که زین پس به نظر می‌رسد خوردنش مصداق سهولت نخواهد بود. چند دهه پیش کمتر کسی فکر می‌کرد که این درگاه آموختن، ساده‌ترین واژه در ایران زمین، تبدیل به معادله‌ی چندمجهولی پیچیده‌ای شود که یقه بزرگان مملکت را سخت بگیرد و آنها را در چاره، دچار مشکل کند.

  • آمار؛ بزرگترین لکنت برنامه‌ریزی پایدار در ایران!

    17 اسفند 1393 ساعت 15:59

    اثربخشی برنامه‌های كلان توسعه

    نوشتار پیش رو، کوشیده است تا پرده از بزرگترین لکنت سد راه برنامه‌ریزی درازمدت در کشور بردارد؛ لکنتی که سبب شده حتی در معدود حوزه‌هایی که بر بنیاد داده‌هایی مستند و مطالعاتی میدانی، رخداد برنامه‌ریزی و چیدمان توسعه به وقوع پیوسته است، باز هم دستاورد کسب شده با آنچه که مورد انتظار بوده، فاصله‌ای معنی‌دار را نشان ‌دهد. حوضه آبخیز دریاچه ارومیه شاید یکی از داغ‌ترین نمونه‌ها در این مدعاست؛ حوضه‌ای که دقیقاً مطابق طرح جامع آب کشور (جاماب) که در سال‌های پایانی دهه‌ی شصت کلید خورد، طراحی و توسعه یافت و حدود 360 هزار هکتار بر وسعت اراضی کشاورزی آن افزوده شد و در نتیجه بزرگترین بحران محیط زیستی قرن را در شمال باختری وطن رقم زد و اینک 480 هزار هکتار کویر نمک به جای آن نگین فیروزه‌ای خوشرنگ تحویل داده است!
    اینکه چگونه می‌توان فرآیندی را تعریف کرد که در آن عملکرد دقیق دفاتر آمار و فناوری سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تعبیر به خودزنی نشده و بر بنیاد مصلحت‌هایی مقبول، واقعیت‌ها ذبح نگردد، دغدغه‌ی نویسندگان این یادداشت است.

  • اخذ غرامت محیط‌زیستی؛ نشانة یک دولت تنظیمی نه مداخله‌گر!

    27 آبان 1393 ساعت 13:44

    سیاست داخلی

    باید توجه داشت که در غرامت محیط‌زیستی، هدف اصلی مداخله فزایندة دولت، در امور نیست بلکه اتفاقاً در این رویکرد، هدف اصلی به‌نوعی گذر از دولت مداخله‌گر به دولت تنظیمی یا سیاست‌گذار است. در دولت تنظیمی، دولت به‌مثابه شخص بی‌طرف و نماینده خرد جمعی جامعه اقدام به سیاست‌گذاری می‌کند و چه‌بسا با مشارکت بخش مهمی از جامعه مدنی در امور مربوط به سیاست‌گذاری و نظارت، اهتمام می‌ورزد.
    درواقع غرامت محیط‌زیستی در واکنش به حدوث اتفاقات جدید، به‌ویژه در عرصه حقوق محیط‌زیست به شمار می‌آید. از این رو، تصویب قانون خاص واحد، حاکم بر تمام حوزه‌های محیط‌زیستی و تأسیس نهاد ویژه ناظر بر اجرای آن در این راستا ضروری است.