1. خانه >
  2. نویسندگان >
  3. علی سرزعیم
علی سرزعیم

علی سرزعیم

دکترای اقتصاد،، مشاور اقتصادی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهور

تعداد مقالات: 10

علی سرزعیم متولد 1354، کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه صنعتی شریف به سال 1378 و کارشناسی ارشد را در گرایش برنامه‌ریزی اقتصادی در رشته مهندسی سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی از موسسه عالی آموزش و پژوهش در مدیریت و برنامه‌ریزی و نهایتا دکترای خود را در سال 1391 در رشته اقتصاد از دانشگاه میلان در کشور ایتالیا به پایان رسانده است. زمینه‌های تخصصی وی اقتصاد مالی، اقتصاد سیاسی و اقتصاد رفتاری است. وی سابقه همکاری با موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی (وزارت نفت)، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای (صداوسیما)، مرکز پژوهش‌های مجلس و شرکت تامین سرمایه سپهر دارد. وی سالیان متمادی با روزنامه‌ها و سایت‌های اقتصادی نظیر روزنامه دنیای اقتصاد، روزنامه جهان اقتصاد، سایت اقتصاد آنلاین و غیره همکاری داشته و در این مدت حدود 300 مطلب منتشر کرده است. ایشان تا کنون 5 کتاب ترجمه و 3 کتاب تالیف نموده و از سال 1391 با دانشگاه‌های مختلف تهران در تدریس دروس مالی و اقتصادی در مقطع کارشناسی ارشد همکاری داشته است.

  • مشاور اقتصادی مرکز بررسی‌های استراتژیک:

    پوپولیزم بر آینده کشور تأثیر خواهد گذاشت

    18 دی 1395 ساعت 10:10

    رویدادها

    علی سرزعیم در «گفتگوی راهبردی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» پوپولیزم را مسئله‌ای در ایران دانست که بر آینده میان‌مدت کشور تأثیر خواهد گذاشت.

  • سی و یکمین گفتگوی راهبردی مرکز بررسی‌های استراتژیک

    پوپولیزم در سیاست‌گذاری

    12 دی 1395 ساعت 10:37

    رویدادها

    در ادامه سلسله نشست‌های «گفتگوهای راهبردی» مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، در سی‌ و یکمین نشست علی سرزعیم عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور اقتصادی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با موضوع «پوپولیزم در سیاست‌گذاری» سخنرانی خواهد کرد.

  • چارچوبی برای تحلیل حقوق و دستمزد مدیران دولتی

    21 تیر 1395 ساعت 16:40

    سیاست‌های اقتصاد کلان

    برای تحلیل اقتصادی مقوله حقوق و دستمزد مدیران دولتی باید به چند نکته توجه کرد که در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است.

  • تحلیل اقتصادی جدایی‌طلبی در ایران

    25 فروردین 1395 ساعت 19:11

    هویت‌های طایفه‌ای، قومی و مذهبی

    از وقتی که از یک جریان مطرود اقلیت شروع به کسب حمایت می‌کند، باید به سرعت به این سوال پرداخت که چه عاملی موجب شده تا آن گروه به تدریج حامی پیدا کند. در اینجا روش‌شناسی اقتصاد به ما کمک می‌کند تا موضوع را در چارچوب مناسبی تحلیل کنیم.

  • ضرورت اعمال مالیات آلودگی به قیمت بنزین در شهرهای بزرگ

    1 دی 1394 ساعت 10:36

    سیاست‌های اقتصاد کلان

    نزدیک به دو دهه است که استدلال‌هایی از سوی اقتصاددانان و نظام کارشناسی مبنی بر ضرورت افزایش قیمت بنزین مطرح شد و هر بار نظام تصمیم‌گیری با بهانه اینکه این طرح تورم‌زاست از انجام آن شانه خالی کرد. حال چه باید کرد؟

  • طرحی برای تأمین مالی تحصیلات عالی

    22 مهر 1394 ساعت 12:03

    سیاست توزیعی و حمایتی

    طرحی که در زیر می‌آید مسیری را ترسیم می‌کند که در آینده آموزش عالی بتواند خود منابع مالی لازم را تجهیز کند و از اتکای خود به بودجه دولت بکاهد تا بتواند مشکلات مالی یاد شده را برطرف‌سازد. به اعتقاد نگارنده تا زمانی که دانشگاه‌ها به لحاظ مالی استقلال نداشته‌باشند، نمی‌توانند خواستار استقلال در انتصاب روسای دانشگاه و استقلال در تصمیم‌گیری‌های خود باشند. این طرح زمینه استقلال مالی دانشگاه‌ها را فراهم خواهد‌کرد و می‌تواند به شکل پایداری استقلال واقعی دانشگاه را بنیان نهد.

  • آسیب‌شناسی تأمین مالی در بازار سرمایه

    24 تیر 1394 ساعت 11:23

    بازار سرمایه

    در اقتصاد به سادگی نشان داده می‌شود که اگر امکان قرض‌دهی و قرض‌گیری وجود داشته باشد مطلوبیت عاملین اقتصادی افزایش پیدا می‌کند. با توجه به پیچیدگی‌های ایجاد ارتباط بین عاملین دارای مازاد منابع و عاملین دارای کمبود منابع، بازارهای مالی با هدف تسهیل این ارتباط و کاهش هزینه‌های مبادلاتی شکل گرفته‌اند. از این‌رو موفقیت یا عدم موفقیت بازارهای مالی متشکل، به توانایی آنها در انتقال منابع از پس‌اندازکنندگان به مصرف‌کنندگان، کمک به تخصیص بهینه منابع و کاهش هزینه‌های مبادله وابسته است. بازار سرمایه به عنوان یکی از بخش‌های بازارهای مالی، در همین قالب قابل بررسی و ارزیابی است. در ایران علی‌رغم آنکه بازار سرمایه متشکل و ساختار‌یافته از قدمت زیادی برخوردار نیست، اما رشد شتابنده‌ی بخش‌هایی از بازار سرمایه در سال‌های اخیر، این بازار و پتانسیل نهفته در آن برای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی را در کانون توجه قرار داده است. با این حال، بررسی آمار و اطلاعات منتشره نشان‌دهنده‌ی آن است که کارکرد اصلی این بازار، یعنی تأمین و کمک به تخصیص بهینه منابع مالی و کاهش هزینه‌های تأمین مالی، تحت‌الشعاع رشد بازارهای ثانویه قرار گرفته و بسیار کمتر از انتظار عمل نموده است.

  • اداره دولت در شرایط جدید اقتصادی

    8 بهمن 1393 ساعت 23:22

    خروج از ركود تورمی

    با توجه به اینکه پیش‏‌بینی مراکز مختلف بر پایین ماندن قیمت نفت در کوتاه و میان‌مدت اقتصاد دلالت دارد، انتظار می‏‌رود دولت با کسری بودجه مواجه شود و نتواند حداقل کارکردهایی که درگذشته ایفا کرده را همانند گذشته ایفا نماید. طبیعتاً نمی‏‌توان انتظار داشت که درآمدهای مالیاتی بتواند از چنان رشدی برخوردار باشد که جبران کاهش درآمد نفت را انجام دهد چراکه بخشی از درآمد مالیاتی خود تحت تأثیر درآمد نفت است و با رشد درآمد نفت، درآمد مالیاتی نیز افزایش پیدا می‏‌کند. در شرایطی که اقتصاد در رکود قرار دارد، بالا بردن ضرایب مالیاتی نمی‏‌تواند برای این مقصود راهگشا باشد و به زیان صنایع، فرار مالیاتی و ترجیح آن‌ها به فعالیت غیررسمی منجر می‏‌شود.
    با این وصف، به نظر می‏‌رسد تنها دو گزینه پیش روی دولت قرار دارد: کاهش بودجه و ایجاد درآمدهای دیگر برای دولت. تمرکز این نوشته بر گزینه دوم یعنی ایجاد درآمدهای دیگر است و در این راستا پیشنهاد‌هایی به شرح زیر ارائه می‏‌شود.

  • شبکه‌سازی دانشگاهی راهی برای پیشرفت علمی دانشگاه‌ها

    24 آذر 1393 ساعت 18:55

    آموزش عالی

    یکی از مشکلات جدی دانشگاه‌های ما، فاصله نسبتاً زیاد در برخی علوم با مرزهای دانش است. اگرچه در حوزه فنی و مهندسی فاصله ناچیز است و کیفیت دانشگاه‌های ایران قابل‌مقایسه و رقابت با بهترین دانشگاه‌های اروپا و آمریکاست، اما در رشته‌های علوم انسانی خصوصی در برخی رشته‌ها نظیر فاینانس (مدیریت مالی)، اقتصاد، مدیریت، حسابداری و ... بسیار چشمگیر است. آنچه که می‌تواند این فاصله را کم کند، فعالیت علمی اساتید و برنامه‌های دکترا هستند که بنا به فرض محقق در سطح عالی تربیت می‌کنند. امر دیگری که می‌تواند به کاهش این فاصله کمک کند، جذب دانش‌آموختگان خارج از کشور است چراکه آن‌ها حاملین مفاهیم و تئوری‌های جدیدی هستند که در دانشگاه‌های ممتاز تدریس می‌شود. بنا به دلایلی که خواهد آمد متأسفانه هیچ‌کدام از این دو مکانیم به‌خوبی کار نمی‌کند و اتکا صرف به این دو مکانیزم برای جبران عقب‌ماندگی علمی در برخی حوزه‌ها بی‌فایده است و در بهترین حالت زمان زیادی را طلب می‌کند درحالی‌که کشور ما نیازمند آن است که در بسیاری از این زمینه‌ها هرچه سریع‌تر خود را به‌روز نماید.

  • اصلاح تبعیض‌آمیز قیمت‌ها

    16 مرداد 1393 ساعت 11:26

    سیاست پولی

    راه‌حال جایگزینی که در این نوشته توصیه می‌شود اعمال تبعیض در اصلاح قیمتی است. مقصود از این سخن آن است که قیمت اقلام مذکور صرفاً برای اقشار ثروتمند اصلاح و واقعی شود ولی برای اقشار ضعیف تا اطلاع ثانوی بر روال موجود باقی بماند. راهی که از طریق آن می‌توان شناسایی خانوارهای ثروتمند را انجام داد، استفاده از همبستگی بین درآمد و ثروت و همبستگی این دو متغیر با قیمت زمین و خانه است. به طور متعارف افراد ثروتمند در مناطقی زندگی می‌کنند که قیمت زمین و خانه در آنجا بالاتر است. لذا با خطای کمی می‌توان از طریق آدرس مسکونی خانوارهای ثروتمند را در شهرهای مختلف شناسایی کرد. این امر می‌تواند در اصلاح قیمت برق، آب و گاز خانگی مورد استفاده قرار گیرد. با این روش خانوارهای ثروتمند همچون قبل از یارانه پرداختی برای این اقلام بهره‌مند نخواهند شد و فشار مالی کمتری بر وزارت نیرو بابت تامین یارانه مذکور وارد می‌شود و در عین حال فشار اجتماعی در برابر اعمال این تصمیم نیز شدید نخواهد بود.