1. اتاق فکر استان‌ها

نوع مطلب: خبر

هرمزگان 13 اردیبهشت 1395 ساعت 13:13

همایش کاهش آسیب‌های اجتماعی در هرمزگان برگزار شد

همایش کاهش آسیب‌های اجتماعی در هرمزگان برگزار شد

چهارمین همایش اتاق فکر استان هرمزگان با عنوان «کاهش آسیب های اجتماعی با مشارکت نهادهای دولتی و سازمان‌های غیردولتی در شهرستان میناب»سه شنبه 7 اردیبهشت 95 در سالن آموزشکده فنی پسران حضرت آیت الله خامنه ای میناب برگزار گردید.

مدعوین همایش

اعضاء شورای شهر و روستا، دهیاران، معتمدین محلی و اعضای شورای حل اختلاف، مشاورین و مدیران مدارس، مدیران و رؤسای نهادها و سازمان های شهرستان میناب.

مقدمه

سید جواد رضایی رییس آموزشکده فنی پسران میناب، ضمن خیر مقدم به حاضرین، تلاش دسته جمعی نهاد و سازمان­‌ها را با توجه به پیشرفت و افزایش آسیب­‌های اجتماعی نوپدید، تنها راه کاهش این آسیب ­ها دانست و اظهار امیدواری کرد که سازمان ها و نهادی نوظهوری همچون اتاق های فکر به کمک سایر مراکز و مؤسسات آموزشی عالی و سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی بتوانند گاه مهم و مؤثری در این راستا بردارند.

در بخش اول برنامه جناب آقای دکتر مردای، معاونت فرهنگی و اجتماعی انشگاه هرمزگان به فلسفه پدیدآیی و ایجاد شبکه اتاق‌­های فکر در دولت یازدهم اشاره کردند و توضیح دادند که اتاق‌های فکر استانی در پی نهادینه‌سازی مشارکت عمومی با همفکری کلیه فرهیختگان، افراد با تجربه در جامعه و استفاده از اندیشه‌ها و خواست‌های آنان به چرخه سیاستگذاری عمومی توسط مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و تلاش برای بهره‌گیری و بکار گیری آنان در عرصه سیاست کلی می باشد. فعالیت‌های اتاق فکر استانی مبتنی بر جمع‌بندی نظرات قریب به 70 عضو استانی می باشد. اتاق فکر استان تلاش می کنند پس از جمع‌بندی نظرات تحلیلی و بررسی مشکلات استانی و اولویت بندی آنان، اولویت­‌ها را جهت بررسی به مرکز ارسال نمایند. وی گفت که رسالت اصلی دانشگاه باید فراتر از آموزش و کلاس و درس باشد و باید بتواند به میان جامعه برود و ضمن شناسایی مشکلات به ارائه راه حل و راهکار جهت حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بپردازد.

آقای مرادی در ادامه به پیامدهای مشکلات توسعه کمی بدون توجه به توسعه کیفی اشاره کردند. به این معنا هنگاهی که برق و آب در اختیار مردم قرار می گیرد اما به موازات آن شاخص های توسعه اجتماعی مانند همدلی، اعتماد به نفس جمعی، افتخار به ایرانی بودن، تاب آوری، سخت کوشی مورد بی توجهی قرار می گیرند؛ این امر باعث مشکلاتی می شود که نشان دهنده توسعه نیافتگی اجتماعی می باشند. برای مثال رشد برق و آسفالت جاده ها و راه‌­ها ممکن است 40 درصد باشد، اما احترام به محیط زیست چند درصد در روستا یا شهر مورد توجه شهروندان و اهالی قرار می گیرد؟

توسعه منابع باید همه جانبه باشند. در صورت یک بعدی توسعه یافتن آسیب های جبران‌ناپذیری ممکن است به توسعه اجتماعی وارد شود. برای مثال، اعتماد اجتماعی، مطالبه ­گری، مشارکت اجتماعی و مسؤلیت اجتماعی از مهم ترین یک سرمایه اجتماعی محسوب می شوند. لذا نقش شوراها و نهادهای آموزشی، پرورشی و قضایی باید در توسعه اجتماعی پر رنگ تر شود تا با افزایش بینش و دانش مردم شهر و روستا آسیب های اجتماعی کاهش پیدا کنند.

سپس آقای محمود زاده، مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری استان هرمزگان یه ایراد سخن پرداختند و در مورد دلایل آسیب های اجتماعی توضیح دادند.

وی حاشیه نشینی را یکی از عوامل مهمی دانستند که به علت اقصاد نامتوازن این امر یکی از مسائل آسیب‌زا محسوب می شود. از آن جا که روستاها، مرکز ثقل اقتصادی کشور هستند باید بیشتر مورد توجه در ابعاد توسعه اجتماعی و کیفی قرار گیرند تا به رشد متوازن کمک بیشتر و بهتری بکنند.

مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری، از اعتیاد به عنوان یکی از مهم ترین آسیب های اجتماعی کنونی یاد کردند که موجب نابودی جامعه و به انحراف کشیده شدن برخی از سرمایه های انسانی شده و باعث انحراف در ابعاد متفاوت اجتماعی می شوند. علاوه بر این، در عصر کنونی شیوه حمل و نقل و استفاده از مواد مخدر تغییر کرده است که در شیوه جدید تلفیقی از مدرنیته و سنت با هم دیده می شود که این امر کنترل آن را سخت می نماید. با توجه به این که شهرستان میناب دارای 40 کیلومتر مرز آبی می باشد این امر نیز در جابجایی مواد نقش مؤثری دارد. لذا یکی از مهم ترین روش هایی که می تواند در این مورد کمک مؤثری باشد واگذار کردن به سازمان های مردم نهاد است.

آقای محمود زاده طلاق را یکی از آسیب های اجتماعی برشمردند به طوری که از هر پنج ازدواج یکی منجر به طلاق می شود که یکی از دلایل این امر مهاجرت پذیربودن این استان است. شهرستان میناب از نظر طلاق و بیماری های رفتاری دومین شهر استان محسوب می شود. از طرف دیگر در استان هرمزگان 25 درصد خانم­‌ها قلیون مصرف می کنند که این امر می تواند موجب آسیب های دیگری را به دنبال داشته باشد. بیکاری در پایتخت اقصادی ایران 17.3 درصد می باشد. همچنین 6.5 درصد از مردم حوزه شرق استان تحت پوشش کمیته امداد می باشند. لذا چنین مسائلی موجب گسترش روز افزون مفاسد اخلاقی و کانون های بحران در استان و از جمله در شهرستان میناب می باشند. وی در پایان یاد آورشدند که دولت کنونی نگاه ویژه ای به آسیب های اجتماعی دارد و تلاش می کند با برنامه ریزی به کمک مردم و مسؤلین بتواند به حل پاره ای از مسائل پیش رو بپردازد.

در بخش دوم برنامه آقای جاودان، مدیر اتاق فکر استان در مورد آسیب های اجتماعی توضیحات و راهکارهایی را ارائه نمودند که در این بخش به این موضع پرداخته می شود:

جامعه هم همانند انسان بیمار می شود و به سلامت آن آسیب می رسد و اگر تدبیری اندیشیده نشود این بیماری افزایش پیدا می کند. برای مثال خانه‌ا­­ی که شروع به تخریب می کند اگر کسی آن را بازسازی نکند، بتدریج و آرام ارام به خرابه تبدیل می شود. افزایش جمعیت کیفری استان شاهدی بر این امر است. لذا، یکی از مهم ترین راهکار ها پیشگیری از این موضوع می باشد که انواع آن عبارتند از:

  • پیشگیری اولیه یا نخستین : تلاش بر این است که افراد جامعه به سوی ارتکاب جرم گرایش پیدا نکنند. بهبود شرایط زندگی به منظور عدم مجرم شدن افراد و همچنین تولید ارزش هایی است که روابط سالم را بهبود بخشد.
  • پیشگیری ثانویه : به کارگیری شیوه هایی برای حمایت از افراد در آستانه خطر. مانند: معتادان، ولگردان و کودکان بی سرپرست و خیابانی. تدابیر مناسب و زود هنگام، از وقوع جرم توسط افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند.
  • پیشگیری ثالث: تلاش های پیشگیرانه در این مرحله برای جلوگیری از رفتارهای مجرمانه است تا به اصلاح مجرمان پرداخته شود.
  • پیشگیری کوتاه مدت: راه کارهایی که در مدت زمان کم­تری انجام می شوند. مانند: ایجاد مؤسسات مددکاری، فراهم کردن فضاهای مناسب برای گذراندن اوقات فراغت، حمایت از کودکانی که مورد اذیت و آزار و بد رفتاری خانواده قرار می گیرند.
  • پیشگیری اجتماعی: بهبود شرایط زندگی و سالم سازی محیط اجتماعی و طبیعی، به دنبال حذف یا کاهش علل جرم زا و در نتیجه پیشگیری از بزهکاری است. تأسیس مکان های تفریحی و پارک ها برای تفریح، تأسیس مراکز آموزشی، پرورشی، فرهنگی، ایجاد درآمد زایی.

مدیر اتاق فکر استان و عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان یادآور شدند که آموزش مهارت های اجتماعی، آموزش مهارت های زندگی، آموزش مهارت های بین فردی، آموزش خود مراقبتی باعث افزایش احساس مسؤلیت پذیری اجتماعی در جامعه می شوند. این عضو شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان به انواع آسیب های اجتماعی اشاره کردند:

1. تعارض های خانوادگی

خانواده اولین و مهمترین جایگاه و پایگاه تربیتی فرزندان می باشد. تعارض نقش ها، شیوه ارتباطی با فرزندان، تغییر ارزش ها و نگرش‌های خانوادگی، تمایل زنان به استقلال مالی، تغییر نگرش زنان نسبت به ازدواج، طلاق، متارکه، جدایی، روابط فرا زناشویی، انتظارات قبل از ازدواج، ویژگی های شخصیتی زوجین، مبانی اعتقادی، تفاوت های فرهنگی و اجتماعی، درک متقابل یکدیگر، تفاوت ادراک ها، روابط اجتماعی، تناسب سبک های تربیتی و فرهنگی، خودآگاهی، تفاوت های فردی، انعطاف پذیری، سبک زندگی و روابط بین فردی از مهم ترین مسائل مربوط به زندگی خانوداه می باشند.

راهکارها: مشاوره قبل از ازدواج، مدیریت زبان و کلام درهمسرداری، مدیریت عواطف و احساسات، افزایش آگاهی و بینش، توانمندسازی روانی-اجتماعی فرزندان طلاق، زندانیان، بی سرپرست و بد سرپرست، آموزش احساس مسئولیت به فرزندان، تلاش برای شناخت و درک رفتار خود، تلاش برای ایجاد و حفظ روابط سالم وسازنده با دیگران، احساس ارزشمندی و هدفمند بودن از مهم ترین روش‌­های کاهش مشکات خانوداگی هستند.

2. اعتیاد و قاچاق مواد مخدر

عوامل متعدد زیستی، شخصیتی، فردی، خانوادگی و اجتماعی، عدم وجود هماهنگی بین ارگان­های مختلف جهت حل مسأله اعتیاد در دوره نوجوانی، در دسترس بودن، اضطراب، نگرانی، مشکلات فردی و خانوادگی و اختلالات روانی از مهم ترین عوامل مربوط به اعتیاد در جامعه می باشند.

برخی از راهای پیشگیری از اعتیاد:

  • تشویق فرزندان به ورزش وتفریحات سالم
  • شناخت دقیق دوستان وفرزندان و کمک به آنها جهت انتخاب دوستان سالم
  • آگاه سازی جوانان و والدین از عوارض مواد مخدر
  • برقرای رابطه عاطفی ودوستانه با فرزندان
  • توجه به جوانان
  • مشورت با فرزندان وشخصیت قایل شدن برای او احترام به آن­ها
  • سپری کردن وقت بیشتری را با فرزندانتان
  • تشویق فرزندان به مطالعه، ورزش و تفریحات سالم
  • برنامه ریزی اوقات فراغت
  • باید به کودکان ونوجوانان آموخت تا در مورد حفاظت از خود و تمایز قایل شدن بین زندگی سالم و ناسالم احساس مسئولیت نمایند.
  • پرهیز از مشاجره والدین در خانواده ودوری از تشنج واختلالات خانوادگی
  • دوری از رفتار خشونت بار با فرزندان

3. علل و انگیزه های سرقت

نبود والدین و بی کفایتی آن­ها، نیاز و فقر مادی، وجود احساس تفاوت، تبعیض و احساس طلبکارانه از جامعه در سارقان، تورم و نابسامانی اقتصادی از طریق ایجاد فقر اجتماعی، واداشتن افراد به کارهای کاذب و عدم تأمین حداقل معیشت، عدم تربیت صحیح و کامل، ناآگاهی و پایین بودن سطح شعور اجتماعی و فرهنگ در برخی خانواده ها، بیماری ها و کمبودهای روانی، وجود نزدیکان و اطرافیان منحرف و مسائل منحرف کننده در محیط زندگی از جمله دوستان و معاشران ناباب، بیکاری و وجود خلأ فراوان در اوقات روزانه افراد از مهم ترین دلایل سرقت می باشند. لذا، آموزش مهارت های زندگی و توجه به روحیه افراد، آموزش والدین و درمان اختلات رفتاری می تواند در کاهش سرقت نقش مؤثری داشته باشند.

4. بیکاری تحصیل کرده‌ها

احساس نیاز به مدرک بدون احساس به مهارت آموزی، عدم آموزش کارآفرینی، عدم سخت کوشی و تلاش به علت مدرک گرایی و تأکید بر حفظیات در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان موجب افزایش رشد بیکاری در استان شده است؛ به‌طوری که افراد جویای کار فقط 2 درصد بیسواد هستند و بقیه با سواد و تحصیل کرده محسوب می شوند.

لذا برای کاهش بیکاری با حمایت موسسات آموزشی و با ارائه الگوهای مهارتی و کاربردی می توان افراد را به تکاپوی علمی وادار کرد و با خلق ایده های جدید و کارآفرینانه جذب بازار کار نمود. دانشگاه‌­ها به ویژه مراکز دولتی بیشتر مباحث پایه ای را تدریس می کنند در صورتی که رسالت مؤسسات آموزش عالی از جمله در بخش دولتی خطیرتر و سنگین تر است و با پیروی از الگوها و روش های کاربردی به کمک فکر و اندیشه به سمت خلاقیت و کارآفرینی حرکت نماید.

داشتن اعتماد عزت نفس، آینده نگر و عمل گرا بودن، فرصت شناس بودن، خلاقیت، تفکر انتقادی، ایده گرفتن، بازدید های علمی، تبادل و دریافت اطلاعات می توانند از عوامل مؤثر در بهبود فضای کسب و کار را مستلزم وجود مدیران کارآمد و مهارت آموخته دانست. همچنین، ارائه آموزش ­های تخصصی و مهارتی به جوانان جویای کار می تواند به اشتغال­‌زایی و تولید در استان کمک مفیدی بنماید. لذا با شناخت درست از بازار، نیروی کارآمد و دارای مهارت، ورود به فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال را بهتر فراهم می کند که در این میان نهادهای دولتی و سازمان های غیر دولتی نقش بسیار مهمی دارند.

5. خودکشی

بی فریاد‌رسی، درماندگی، ناکامی، بیماری روانی، اعتیاد ، مشکلات، نوجوانی و شخصیتی، عدم شناخت راه حل مسئله و تشخیص اجزا مسئله، انتظارات بالا و ازدواج تحمیلی از مه ترین دلایل خودکشی در حوزه شرق استان هرمزگان محسوب می شوند. در سال 94 تعداد 226 مورد دست به خودکشی زدند که 15 نفر منجر به فوت شد.

راه‌های پیشگیری از خودکشی:

یکی از راه های کمک به چنین افرادی که آشفتگی های ذهنی شان موجب بروز افکار خودکشی گرایانه در آنان شده است. فرونشاندن هیجانات و افکار مخرب آنان است. همچنین، پذیرفته شدن و دوست داشته شدن، کمک به پیشرفت، کمک به داشتن خودپنداره ایی مثبت از خود می تواند افکار خودکشی را تغییر دهد.

6. وندالیسم یا تخریب‌گرایی

اگر جنگل های سوخته، صدای تفنگ، ساحل پر آشغال، شاخه های شکسته و یادگاری روی دیوارهای آثار فرهنگی چه پیامی دارند؟ این که آدم های این مرز و بوم با طبیعت و میراث فرهنگی خود نامهربان هستند. لذا، برای بهبود این شیوه رفتاری به محیط زیست و طبیعت نقش آموزش در جامعه از طریق مجرای صحیح بسیار مهم است.

7. آسیب های شبکه های مجازی، ماهواره و اینترنت

امروز رادیو، تلویزیون، ماهواره و اینترنت در خانه و خانواده ای وارد شده اند و جای والدین و اعضای خانواده تصمیم گرفته و برای چگونه زیستن برنامه ریزی می کنند و رقیبی برای کارکرد تربیتی خانواده محسوب می شوند.

جهت کاهش آثار مخرب باید این عنصر باید: به تقویت فرهنگ اصیل ایرانی، ارتقاء سطح آگاهی و آموزش مهارت­‌های زندگی، هدفمند نمودن اوقات فراغت فرزندان در افزایش‌مسؤلیت اجتماعی در بین اعضا خانوداه آموزش داد.

مدیر اتاق فکر استان به چند موضوع مهم و مبتلا به روز اشاره کردند که عبارتند از:

  • دلایل شیوع و همه جا گیر شدن یک پدیده اجتماعی

اگر پنجره ای شکسته باشد و مرمت نشود کسی که تمایل به شکستن قانون و هنجارهای اجتماعی را دارد با مشاهده بی تفاوتی جامعه به این امر دست به شکستن شیشه دیگری می زند. دیری نمی پاید که شیشه های بیشتری شکسته می شود و این احساس هرج و مرج همه گیر می شود. مدیران آموزشی از موثرترین مدیران در جامعه هستند که باید با دقت و احساس مسؤلیت بیشتری به مسائل تربیتی نگاه کنند. مدیران آموزشی بخصوص در زمینه تربیتی و آموزشی و جلوگیری از بحران ها و افراد مشکل ساز در سازمان و‌ آگاهی از این تئوری می تواند در کنترل بحران ها در سازمان به مدیران کمک قابل توجهی نماید.

به طور خلاصه نظریه پنجره های شکسته عنوان می کند، بی توجهی به اخلال در نظم عمومی و اعمال تخریبی چون نوشتن و کشیدن اشکال روی دیوارها، ریختن زباله، تخریب اموال عمومی، موجب می گردد زمینه برای جرایم مهم تر فراهم شود. عادات بد به سرعت منتشر می شوند، اما رفتارها و عادات خوب، با قدرت و البته به طور پیوسته، می توانند جایگزین عادات بد شوند. لذا همه باید در برابر طبیعت بی دفاع در برابر تخریب گران مال و محیط احساس مسؤلیت بیشتری داشته باشیم.

  • مشارکت همگانی و اراده جمعی می تواند به کاهش آسیب های اجتماعی و آرامش جامعه کمک کند.

برای مثال در جنگ نگفتند لرها، فارس­ ها، کردها، جنوبی ها و یا شمالی ها باید به جنگ با دشمن بروند و همه با هم این را به عنوان یک وظیفه ملی و شرعی دانستیم تا توانستیم از کشورمان دفاع کنیم. همه منسجم در برابر متجاوز و متخاصم ایستادیم و اکنون برای کاهش آسیب های اجتماعی به همکاری نهادهای دولتی و سازمان ­های غیردولتی نیاز داریم در غیر این صورت به تنهایی به جنگ این پدیده رفتن نتیجه ای جز شکست ندارد.

  • چرا آموزش ها مؤثر نیستد؟

بی توجهی به نیازهای افراد، یک طرفه بودن و حالت پند و اندر و نصیحت داشتن و عدم درک احساسات شنونده و همچنین کهنه بودن شیوه های آموزشی از مهم ترین دلایل عدم تأثیرگذاری آموزش ها هستند که برای اثرگذاری باید شیوه آموزش را تغییر داد.

  • ویژگی های عصر کنونی: کاهش تأثیر پذیری کودکان از والدین، ترویج خشونت از طریق الگوی بازی، بحران هویت

مسؤلیت شهروندی بسیار ضعیف شده است. از طرف دیگر، اخلاق اجتماعی به خاطر سهل انگاری در برنامه ریزی آموزشی و پرورش تعلیم و تربیت و غفلت انگاری خانوداه و جامعه در حال کمرنگ شدن است که زنگ خطری برای جامعه محسوب می شود که این امر باعث آسیب های فراوانی در جامعه شده است. لذا برای بهبود این وضعیت لازم است که به تقویت فرهنگی بومی و ارزشی اقدامات مهم تری صورت گیرد.

  • عدم تفسیر و تعبیر درست و علمی بسیاری از مسؤلین از آسیب های اجتماعی:

بسیاری از مسؤلین از فضای تاریخی‌- جتماعی کنونی اطلاع درستی ندارند و فکر می کنند با امر و نهی پند و اندرز باید مردم را به راه راست هدایت کرد و هر روز همان حرف های سابق را تکرار می کنند و همان نتیجه یعنی؛ افزایش جرم و بزه را جامعه به خود می بیند. لذا چشم ها ر ا باید شست، جور دیگر باید به آسیب های اجتماعی نگاه کرد.

پایان همایش

در بخش آخر برنامه آقای دکتر عبد الوهاب سماوی، مدیرگروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه هرمزگان و عضو کارگروه فرهنگی اجتماعی اتاق فکر استان به اجرای کارگاه دلایل سوء مصرف مواد برای حضار پرداختند.


وی سوء مصرف مواد را به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات بهداشتی ، درمانی واجتماعی قرن حاضر دانست و توضیح دادند که اعتیاد نه تنها منجر به آسیب ها ی شدید وعمیق جسمی وروانی در فرد معتاد می شود؛ بلکه آسیب های اجتماعی مانند افزایش طلاق – بزهکاری را نیز به دنبال دارد .مصرف مواد مخدر به خصوص تریاک درایران سابقه ای چهارصد ساله دارد. همجواری کشور ما با دو کشور اصلی تولید کننده مواد مخدر موجب شده، خاک ایران راه عبور این مواد به کشورهای اروپایی باشد و در این نقل وانتقال ها، مقداری از این مواد نیز درایران توزیع شود. مصرف مواد به عنوان مشکلی بهداشتی، همواره مورد توجه معاونت سلامت وزارت بهداشت بوده است.

توجه به برنامه های پیشگیری از اعتیاد بیش از پیش احساس شود و در شرایط جدید که معتادان در حال ترک، بیمار محسوب می شوند نسبت به اجرای طرح ادغام پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد در شبکه اقدام کند. آقای دکتر سماوی افزودند برای معتاد کردن مردم تجهیزات و عقبه هوشمند دارند. لذا برای پیشگیری از این کار باید به راهکارهای هوشمندانه متوسل شد و روش های سنتی دیگر پاسخگو نیست و علت عدم موفقیت مبارزه با توضیع کنندگان مواد مخدر و قاچاقچیان همین است. بنابراین رویکرد سیستماتیک مبتنی بر پژوهش و آموزش تا حدود زیادی می تواند به مهارت های پیشگیری از ابتلا افراد جامعه کمک نماید.

همچنین کاهش میزان سوء مصرف مواد و آسیب های ناشی از آن با استفاده از آموزش مهارت های عمومی، اجتماعی، ارتباطی، بین فردی و زندگی به افراد در معرض خطر می باشد. وی در پایان چند اصل اساسی در باره مواد مخدر را تشریح کردند و تأکید کردند که برای هر یک از اعضا جامعه اگاهی از این اصول لازم و ضروری به نظر می رسد که برخی از این اصول عبارتند از: وابستگی به مواد مخدر پدیده ای طول کشنده و مزمن است، درصد بالایی بعد از ترک مجدداً به مصرف رو می آورند، درصد کمی اصولاً علاقه به ترک مواد دارند!

وی عواملی چون نوجوانی، اختلال های شخصیت، آشفتگی خانوادگی، عوامل سرشتی، تقویت مثبت و نگرش مثبت را از عوامل تمایل به مصرف مواد مخدر ذکر کردند. از این رو اصلی ترین راه حل برای کم شدن خطرات سوء استفاده از امواد مخدر تغییر نگرش نسبت به مواد مخدر، افزایش خودکارامدی و اموزش مهارت های زندگی می باشد.

در پایان پنل تخصصی با حضور دکتر مرادی، دکتر سماوی، آقای محمودزاده و جاودان تشکیل شد که به سؤالات حضار پاسخ گفتند.

استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.
متون سیاستی منتشر شده در شمس، بیانگر دیدگاه نویسندگان بوده و لزوما نظر این شبکه نیست.

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
با تشکر، نظر شما پس از تایید در سایت نمایش داده می‌شود.