1. شمس
  2. >
  3. اتاق فکر استانی
  4. >
  5. بوشهر

نوع مطلب: اتاق فکر استانی - قدیم

بوشهر 25 فروردین 1394 ساعت 10:56

اولویت‌های راهبردی استان بوشهر

اولویت‌های راهبردی استان بوشهر

استان بوشهر از استان‌های جنوبی ایران و هفدهمین استان بزرگ کشور به لحاظ مساحت است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. مرکز این استان بندر بوشهر می‌باشد.<br/><br/>این استان به‌علت قرار گرفتن در ساحل استراتژیک خلیج فارس، صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت و گاز (پارس جنوبی و شمالی)، کشاورزی و نخلداری و وجود نیروگاه هسته‌ای از اهمیّت راهبردی و اقتصادی برخوردار است‎‎؛ به گونه‌ای که پایتخت انرژی ایران لقب گرفته‌ است.

مبارزه مردم بوشهر علیه نیروهای خارجی در یکصد سال اخیر از شاخص‌های مهم تاریخی این استان است.

استان بوشهر از شمال به قسمتی از استان خوزستان و استان کهگیلویه و بویراحمد، از شرق به استان فارس، از جنوب و غرب به خلیج فارس و از جنوب شرق به قسمتی از استان هرمزگان محدود است. این استان با مساحتی حدود ۲۷٬۶۵۳ کیلومتر مربّع، جمعیّتی برابر ۹۸۷٫۳۵۲ نفر دارد. استان بوشهر با خلیج فارس بیش از ۷۰۷ کیلومتر مرز دریایی دارد. استان بوشهر بین ۲۷درجه و ۱۹دقیقه تا ۳۰درجه و ۱۶دقیقه عرض شمالی و ۵۰درجه و ۱دقیقه تا ۵۲درجه و ۵۹دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ قرار دارد.

.

جمعیّت

جمعیت و پراکندگی: استان بوشهر بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ بالغ‌بر ۱٫۰۳۲٫۹۴۹ نفر جمعیت دارد که از این مقدار، ۶۸٫۲ درصد در نقاط شهری و بقیه در نقاط روستایی سکونت داشته و کمتر از یک درصد آنان غیر ساکن هستند. ساختار جنسی و سنّی: در این استان نسبت جمعیتی ۱۱۹ تراکم جمعیت استان در سال ۱۳۹۰ برابر با ۴۵ نفر در هر کیلومترمربع می‌باشد. نرخ رشد جمعیت از سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ برابر با ۳/۱۱ درصد است بوشهر بالاترین میزان رشد جمعیت در ایران را داراست این نرخ بین سالهای ۷۰-۱۳۶۵ برابر با ۵۵/۲ بوده است. بعد تفکیک خانوار ۴٫۱ بوده است.

ساختار جنسی و سنّی: وضع زناشویی: در مهرماه ۱۳۶۵ ش در بین جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نقاط شهری استان بوشهر ۱/۵۶ درصد از مردان و ۴/۶۵ درصد از زنان، حداقل یک‌بار ازدواج‌کرده بودند. این نسبت در نقاط روستایی برای مردان ۳/۵۶ درصد و برای زنان ۶/۶۳ درصد بوده است. نسبت افراد هرگز ازدواج‌نکرده در جمعیت ده‌ساله و بیشتر در نقاط شهری، برای مردان ۹/۴۱ درصد و برای زنان ۱/۳۳ درصد و در نقاط روستایی، برای مردان ۳/۴۲ درصد و برای زنان ۱/۳۵ درصد بوده است.

.

مهاجرت

منطقه بوشهر به لحاظ موقعیت استراتژیک و وجود شرکت‌های بزرگ نفتی و اجرای طرح‌های صنعتی بزرگ مانند نیروگاه اتمی بوشهر و کشتی‌سازی، نیروی انسانی فعال استان‌های مجاور و مناطق دیگر را به خود جذب کرده است. در داخل منطقه نیز جابه‌جایی جمعیت افزایش‌یافته است، زیرا به علّت کمبود امکانات کشاورز به‌ویژه کمبود آب و زمینهای موردنیاز و نبودن امکانات رفاهی و نیز پایین بودن سطح درآمد کشاورزان، مهاجرت روستائیان به شهرهای استان شدت گرفته است. به علّت نزدیک بودن این استان به شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس، عدّه‌ای از اهالی منطقه، برای کار و امرارمعاش به کشورهای واقع در کرانه خلیج‌فارس و دریای عمان مهاجرت کرده‌اند.

.

با توجه به ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مسائل راهبردی استان بوشهر را به شرح زیر می‌توان خلاصه کرد:

1. توسعه دریا محور

دریا به‌عنوان منبعی سرشار از مواهب الهی است که بهره‌مندی از منافع آن مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و همه‌جانبه کلیه نهادها و دستگاه‌های نقش‌آفرین در امور مرتبط با دریا خواهد بود. ایران اسلامی با داشتن بیش از 5000 کیلومتر خط ساحلی و قرار گرفتن در کنار سه دریای خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر یک کشور دریایی محسوب می­شود. خلیج‌فارس با پیشینه تاریخی و فرهنگی ارزشمند یکی از کلیدی‌ترین شاهراه‌های ارتباطی بین‌المللی دارای موقعیت راهبردی از حیث برخورداری از منابع غنی انرژی، زیستمندان دریایی، جاذبه‌های گردشگری و نماد هویت ملی ایرانیان به‌عنوان کانون راهبردی توسعه بخش دریا موردتوجه هست.

استان بوشهر با پیشینه غنی تاریخی، فرهنگی و اقتصادی، توانمندی­های فنی و سرمایه غنی انسانی در عرصه دریا می­تواند اساس پیشرفت خود را مبتنی بر توسعه دریایی و تبدیل این مزیت نسبی به مزیت رقابتی بنا دارد. این استان با دارا بودن بیش از 700 کیلومتر مرز آبی با خلیج‌فارس، دسترسی به آب‌های آزاد و نقش‌آفرینی به‌عنوان کریدور جنوب به شمال جایگاه ویژه­ای در نقش‌آفرینی ممتاز فعالیت­های دریایی در توسعه ملی و رشد اقتصادی کشور آن‌هم در یک تراز جهانی دارا باشد. برنامه‌ریزی کلان و سیاست‌گذاری جامع با در نظر گرفتن تمامی قلمروهای اقتصادی، فنی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و زیست‌محیطی به‌صورت یک مجموعه واحد، نیازمند رویکردی آمایشی و نیز نگاهی تعاملی به این قلمروها در تمامی حوزه‏های مرتبط می‏باشد. در همین راستا، نه‌تنها تقابلی بین توسعه خشکی و دریا، صنعت و تجارت دریایی، فناوری‏های بزرگ و کوچک، توسعه روستایی و شهری و برنامه‏ریزی ملی و منطقه‏ای وجود ندارد؛ بلکه چگونگی حضور مؤثر و بهبود مستمر این متغیرها در بخش­های مختلف و هماهنگی آن‏ها بر اساس برنامه‏ریزی‏های جامع و متکی بر چشم‏انداز مطلوب و همچنین التزام عملی به همه قوانین مرتبط با عرصه دریا مسئله‏ای راهبردی است.

موضوعات کلیدی در مسیر توسعه دریا محور می‌تواند مدنظر قرار گیرد به شرح ذیل می‌باشد:

گذر از یک رویکرد توسعه خشکی محور به دریا محور و تبدیل دریا به محور توسعه
برخورداری از اطلاعات و یافته‌های تخصصی و علمی کافی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بهره‌برداری از دریا و مقابله با تهدیدات دریایی
توجه به حوزه پژوهش و فناوری دریایی به‌عنوان زیربنای تبدیل استان بوشهر به قدرت دریایی منطقه
آموزش، پژوهش و تربیت نیروی انسانی کارآمد در حوزه توسعه دریا محور

.

1.1. ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بخش دریایی استان بوشهر

1.1.1. بندر

منطقه ویژه اقتصادی تجاری بندر بوشهر با مسؤولیت سازمان بندرها و دریانوردی به مساحت 133 هکتار (با احتساب محدوده مصوب اولیه و اراضی استحصالی و جزیره نگین) در مرکز استان قرار دارد.

از طرفی استان بوشهر دارای 11 بندر بزرگ و کوچک با حدود 6 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه است. مجتمع بندری پارس در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با ظرفیت اسمی 40 میلیون تن و بندر بوشهر به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری استان با ظرفیت اسمی 5/5 میلیون تن بنادر اصلی استان می‌باشند.

بندر بوشهر دارای 40 هزار متر مربع انبار سرپوشیده است و قابلیت پذیرش شناورهای تا 30 هزار تن را دارد. این در حالی است که مجتمع بندری پارس قابلیت پذیرش کشتی با ظرفیت 80 هزار تن را نیز دارد.

.

1.1.2. شیلات

برخورداری از بزرگترین اسکله صیادی کشور در بندر دیر، فعالیت 13 هزار نفر صیاد حرفه‌ای و تک شغل و حدود 30 هزار نفر شاغل در صنایع جانبی و مرتبط، صید سالانه تقریباً 50 هزار تن از انواع آبزیان به‌وسیله بیش از 2280 شناور و ساحلی بودن 8 شهرستان، استان بوشهر به‌عنوان یک پایگاه صیادی کشور معرفی نموده است.

از طرفی وجود 10 سایت فعال پرورش میگو در استان، شناسایی 34 هزار هکتار از اراضی استان به‌عنوان اراضی مستعد برای آبزی‌پروری و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم در سطح 10 هزار هکتار اراضی شناسایی‌شده موجب گردیده تا 8500 تن میگوی پرورشی (68 درصد تولید کشور) در استان بوشهر تولید شود.

برای پشتیبانی و بهره‌گیری از فرصت‌های به وجود آمده از این صنعت، دو کارخانه تولید غذای آبزیان با ظرفیت 35 هزار تن، 16 مرکز تکثیر میگو با ظرفیت تولید 1080 میلیون قطعه در سال، 25 کارخانه فعال فرآوری آبزیان با ظرفیت 700 تن در روز و 20 کارخانه فعال فرآوری آبزیان دارای کد EC در استان تشکیل‌شده و فعال می‌باشند.

ازآنجاکه استان بوشهر محور و قطب صنعت پرورش میگوی کشور می‌باشد، پژوهشکده میگوی کشور با 10 عضو هیئت‌علمی و مرکز تشخیص بیماری‌های میگو با 32 متخصص تشخیص بیماری‌های میگو در استان بوشهر مستقر می‌باشند.

از ظرفیت‌های توسعه شیلات استان صید گونه‌های کمتر صیدشده و صید در آب‌های دور می‌باشد و در بخش آبزی‌پروری نیز پرورش ماهی در قفس دریایی، تولید ماهی در استخرهای ساحلی، تولید ماهی در سیستم‌های مداربسته و پرورش آبزیان جدید ازجمله ماهی تیلاپیا، جلبک، صدف و گیاهان‌دریایی در ساحل خلیج‌فارس، حاشیه رودخانه‌ها و دریاچه سد رئیس‌علی دلواری می‌باشد.

.

1.1.2.1. صیادی

برخورداری از بزرگ‌ترین اسکله صیادی کشور در بندر دیر
دارا بودن 18 بندر صیادی با 23 پست اسکله
وجود 33 پناهگاه صیادی در استان (شامل 15 موج‌شکن، 6 خور و مابقی پناهگاه طبیعی)
تعلق حدود 25 درصد از شناورهای کشور در محدوده آب‌های جنوب به استان
فعالیت بیش از 35 درصد از صیادان کشور در آب‌های استان بوشهر
وجود 35 مرکز تخلیه صید
تعداد 13 هزار نفر صیاد حرفه‌ای و تک شغله
ارتزاق 44 هزار نفر صیاد دارای کارت درزمینهٔ شیلات
فعالیت حدود 30 هزار نفر شاغل در صنایع جانبی و مرتبط
صید سالانه 50 هزار تن از انواع آبزیان
ناوگان صیادی استان مشتمل بر 2282 شناور (20 فروند کشتی، 551 فروند لنج و 1711 فروند قایق)
وجود 32 تعاونی صیادی، یک‌اتحادیه تعاونی‌های صیادی و دو تعاونی‌کشتی‌داران و شش مرکز آموزش صیادی

1.1.2.2. پرورش آبزیان

تولید 8500 تن میگوی پرورشی (68 درصد تولید کشور)
وجود 10 سایت فعال پرورش میگو در استان
شناسایی 34 هزار هکتار از اراضی استان به‌عنوان اراضی مستعد برای آبزی‌پروری
آماده بودن زیرساخت‌های لازم در سطح 10 هزار هکتار اراضی شناسایی‌شده
آماده نمودن 5 هزار هکتار از اراضی شناسایی‌شده برای بهره‌برداری
استقرار و فعالیت پژوهشکده میگوی کشور در استان بوشهر با 10 عضو هیئت‌علمی
استقرار و فعالیت مرکز تشخیص بیماری‌های میگو در استان بوشهر با 32 متخصص تشخیص بیماری‌های میگو
فعالیت دو کارخانه تولید غذای آبزیان با ظرفیت 35 هزار تن تولید در استان
وجود 16 مرکز تکثیر میگو با ظرفیت تولید 1080 میلیون قطعه در سال
وجود 25 کارخانه فعال فرآوری آبزیان در استان با ظرفیت 700 تن در روز
وجود 20 کارخانه فعال فرآوری آبزیان دارای کد EC

1.1.2.3. عمده‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زیر بخش شیلات

تولید انواع غذاهای آماده از محصولات شیلاتی
تولید کتین و کیتوسان از ضایعات میگو
احداث مراکز تکثیر ماهیان دریایی در سواحل استان
پرورش ماهی در قفس
پرورش جلبک، خیار دریایی، صدف
احداث استخرهای دومنظوره پرورش ماهیان گرم آبی
تکثیر و پرورش ماهیان زینتی
احداث مجتمع های تکثیر و پرورش میگو
مجتمع‌های پرورش ماهی متراکم
پرورش کروکدیل، پرورش قورباغه، پرورش خرچنگ و دیگر آبزیان

.

2. کارآمدی نظام آموزش‌وپرورش

نقش آموزش‌وپرورش در پویایی جوامع، رشد اقتصادی و رفاه عمومی ضرورت توجه به آن را به‌عنوان یکی مهم‌ترین مسائل سیاست‌گذاران و تصمیم سازان مطرح می‌نماید. دسترسی به منابع انسانی کارآمد، خلاق و کیفی یکی از ارکان مهم توسعه پایدار جوامع می‌باشد. امروزه سرمایه‌گذاری در آموزش‌وپرورش به‌عنوان راهکاری کلیدی در تأمین منابع انسانی مدنظر است. هدف اصلی آموزش‌وپرورش آماده‌سازی افراد جامعه از سنین کودکی و تربیت نیروی کار خلاق و ماهر به‌منظور به عهده گرفتن مشاغل تخصصی موردنیاز جامعه در اینده و حضور مؤثر افراد در نظام تقسیم‌کار است.

بنابر آمار رسمی تعداد کل دانش آموزان استان بوشهر در سال تحصیلی 1390-1391 برابر با 170101 نفر هست که 46 درصد جمعیت استان را محسوب می‌شود. از این میزان سهم دانش آموزان دختر 51.2 درصد و سهم دانش آموزان غیردولتی 25.1 درصد بوده است. هم‌اکنون نظام آموزش‌وپرورش در استان بوشهر علی‌رغم توسعه کمی و دسترسی نسبتاً مطلوب در سطح شهری و روستایی، اما خروجی و برونداد نهایی این نظام در برنامه‌های رسمی ارزیابی دانش آموزان در سطح ملی جایگاه بسیار نامطلوبی را داراست. علی‌رغم موفقیت­های چشمگیر دانش آموزان در دهه پیشین، هم‌اینک عدم موفقیت دانش آموزان دوره دبیرستان در آزمون­های ورودی دانشگاه‌های دولتی و جایگاه نامطلوب استان در قبولی دانش آموزان و کسب رتبه‌های برتر بیانگر چالش‌های جدی و اساسی در نظام آموزش‌وپرورش استان می‌باشد. بی‌تردید با توجه به نقش منابع انسانی و تربیت نیروی کارآمد جهت تأمین تخصص‌های موردنیاز در توسعه استان بوشهر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مدیران ارشد استان به‌منظور اثربخشی و کارآمدی نظام آموزش‌وپرورش در استان بسیار حیاتی و محسوس می‌باشد.

.

3. کارآمدی آموزش عالی

امروزه آموزش عالی به‌عنوان رکن اساسی توسعه دانایی محور و خیزش جوامع به سمت جهانی‌شدن موردتوجه سیاست‌گذاران و تصمیم سازان قرار دارد. تربیت نیروی انسانی دانشی، مهارت محور و خلاق به‌عنوان نیروی محرکه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و تثبیت اقتدار علمی و فناوری در سطوح ملی و بین‌المللی نیازمند تحول در تفکرات و بنیان­های ذهنی تصمیم سازان و مدیران نظام آموزش عالی و ایجاد و توسعه زیرساخت­ها و فرایندهای جدید متناسب با رویکرد نوین دانشگاه­های نسل سوم است. بی‌تردید تبیین نقش و جایگاه ویژه دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی در نظام مدیریت اجرایی و مسیر توسعه مناطق و استان­ها حیاتی خواهد بود. در این راستا استانداری بوشهر شورای آموزش عالی، پژوهش و فناوری را باهدف هم‌اندیشی و تجمیع نظرات روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی جهت سیاست‌گذاری و برنامه­ریزی مؤثر و کارآمد نظام آموزش عالی استان بوشهر ایجاد نموده است. مهم‌ترین مسائل و چالش‌های فراروی نظام آموزش عالی در استان به شرح ذیل می‌باشد:

سهم اندک دانشجویان دوره روزانه دانشگاه­های دولتی استان نسبت به‌کل دانشجویان مراکز آموزش عالی در استان
عدم توسعه زیرساخت­های آموزشی، پژوهشی و فناورانه و امکانات رفاهی مناسب جهت بهره­مندی اساتید و اعضای هیئت‌علمی که منجر به عدم کارایی در جذب، به‌کارگیری و نگهداشت اساتید و اعضای هیئت‌علمی تمام‌وقت می­گردد.
توسعه کمی بی‌رویه در تأسیس مراکز آموزش عالی علمی کاربردی، پیام نور و غیرانتفاعی و راه‌اندازی رشته‌های تحصیلی بدون زیرساخت‌ها و امکانات لازم و کیفیت نامطلوب خدمات آموزشی و پژوهشی
تعدد مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی با ظرفیت­های پذیرش دانشجو در مقیاس­های غیراقتصادی
رقابت ناسالم میان مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی، علمی کاربردی و پیان نور جهت جذب و پذیرش دانشجویان
عدم وجود خط‌مشی مشخص و نقشه راه در نظام آموزش عالی استان به‌منظور ارائه آموزش­های مهارت محور و تربیت نیروی کاردانشی، خلاق و کارآفرین
وابستگی منابع مالی مراکز آموزش عالی و پژوهشکده‌های دولتی استان به بودجه‌های دولتی و عدم تعامل مؤثر با مراکز صنعتی و دستگاه­های اجرایی جهت ارائه خدمات پژوهش و فناوری

نسبت تعداد دانشجو به اعضای هیئت‌علمی: 60.83 نفر است که معادل 0.92 درصد کل کشور هست.
استان بوشهر از حیث تعداد اعضای هیئت‌علمی در استان: 1090 نفر که رتبه 28 در کشور را دارا هست.
تعداد دانشجوی دانشگاه‌های دولتی با احتساب دانشگاه پیام نور در استان 40000 نفر که معادل 1.4 کل کشور است.
تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد در استان 27000 نفر هست که معادل 1.66 درصد کل دانشجویان کشور است.

.

4. کارآفرینی و کسب‌وکار گرایی

امروزه کارآفرینی به‌عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی در سطوح ملی و منطقه‌ای قلمداد می‌گردد. ازاین‌رو ترویج فرهنگ کارآفرینی و کسب‌وکار گرایی در جامعه نقشی حیاتی داشته و نیازمند برنامه­ریزی و سیاست‌گذاری کلان هست. در سالیان اخیر اشتغال به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات ملی موردتوجه سیاست‌گذاران و تصمیم سازان کشور بوده است.

استان بوشهر با برخورداری از ظرفیت‌های ویژه در بخش‌های صنعت و کشاورزی فرصت‌های بی‌شماری جهت خلق کسب‌وکار، توسعه کارآفرینی و اشتغال‌زایی دارا هست. در سالیان گذشته توسعه مراکز رشد و فناوری، پارک علم و فناوری، ایجاد مراکز نوآوری و کارآفرینی در مراکز آموزش عالی استان باهدف ترویج کارآفرینی و کسب‌وکار گرایی و ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های لازم ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی موردتوجه مدیران استان بوده است. بااین‌حال بیکاری و ایجاد شغل در استان بوشهر علی‌رغم استقرار صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی به‌عنوان معضل اصلی استان موردتوجه است. هم‌اینک رویکرد کلان در استان بوشهر ایجاد فضای کارآفرینی و توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با اولویت صنایع دانش‌بنیان به‌منظور پاسخگویی به نیازمندی‌های صنعتی و بازارهای صادراتی منطقه هست. بی‌شک ترویج فرهنگ کارآفرینی و ارائه مشوق‌های لازم به‌منظور سوق دادن نیروهای جوان استان به کارآفرینی و کسب و کار گرایی نیازمند برنامه جامع و دیدگاهی راهبردی خواهد بود که هم‌اینک موردتوجه ویژه مدیران استان هست.

.

5. ارتباط صنعت و دانشگاه

امروزه دانایی به‌عنوان رکن اصلی توسعه پایدار قلمداد می­شود و جوامع به‌منظور پیشتازی در مسیر رشد و توسعه، بنیان­های اقتصادی خود را مبتنی بر رویکرد دانایی محور پایه‌گذاری نموده­اند. نوآوری به‌عنوان شاه­کلید خلق ثروت مطرح است و شتاب بخش فرایند توسعه هست. نظام­های نوآوری به‌عنوان مجموعه­ای منظم از بازیگران و عناصر اصلی جوامع باهدف ایجاد ارتباط و تعامل سازنده و هم‌افزا میان بازیگران اصلی فرایند نوآوری در سطوح ملی و منطقه‌ای و بخشی در بسیاری از کشورها توسعه‌یافته‌اند. بی­شک دانشگاه­ها به‌عنوان یکی از مهم­ترین بازیگران این نظام نقش ویژه­ای در توسعه دانایی محور خواهند داشت.

مجاورت بازار و استقرار صنایع کلیدی نفت و گاز و پتروشیمی، محصولات کشاورزی و صنایع دریایی و آبزی‌پروری در استان بوشهر ظرفیت­های ویژه­ای به‌منظور توسعه فناوری­ها و محصولات دانش‌بنیان ایجاد کرده است. بااین‌حال، عدم تعامل سازنده میان پژوهشکده‌ها، دانشگاه­ها و مراکز تحقیقاتی با صنایع مستقر در استان به‌عنوان چالش جدی در مسیر توسعه دانایی محور استان و کارآمدی نظام نوآوری منطقه محسوب می‌شود. ایجاد حلقه‌های واسط و تکمیل زنجیره ایده تا بازار به‌منظور شکل‌گیری نظام نوآوری منطقه­ای و توسعه این نظام در بخش‌های اولویت‌دار صنایع استان از مهم‌ترین مسائل راهبردی استان بوشهر مدنظر هست.

.

6. توسعه صادرات غیرنفتی

وابستگی شدید اقتصاد ملی به صادرات نفت، خام فروش منابع طبیعی و نوسانات قابل‌توجه درآمدهای حاصل از آن موجب بروز عدم تعادل ساختاری در بخش­های مختلف شده است. نخستین پیامد این وابستگی عدم تحقق درآمدهای پیش‌بینی‌شده دولت­ها از محل صادرات نفت خام و درنتیجه عدم تحقق برنامه­های توسعه­ای ملی و شکست در اجرای پروژه‌های زیربنایی و عمرانی بوده است. نوسان و افت‌وخیز درامدهای نفتی در یک دهه اخیر و ناپایداری در تحقق درآمدها موجب عدم تحقق اهداف کلان و ابهام در برنامه­ریزی­ها شده است که با توجه به عدم کارایی نظام اولویت‌بندی و تخصیص­های دولتی، توسعه نامتوازن و ناپایدار کشور را رقم‌زده است. در این راستا تنوع‌بخشی به منابع درآمدی کشور، کاهش خام فروشی و توسعه صادرات غیرنفتی موردتوجه سیاست‌گذاران قرارگرفته است. ایجاد و توسعه گفتمان­های جدیدی همچون توسعه دانایی محور، اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی نیز از مهم­ترین مصادیق توجه به رویکردهای نوین توسعه و خلق ثروت ملی بوده است.
تجارت خارجی و بازرگانی به‌عنوان از مهم‌ترین محورهای توسعه استان بوشهر قلمداد می‌گردد. استان بوشهر به‌عنوان قطب اقتصاد، انرژی و صنایع پتروشیمی کشور و با برخورداری از ظرفیت­های ویژه در بخش کشاورزی و آبزی‌پروری پتانسیل بالقوه جهت نقش‌آفرینی در توسعه صادرات غیرنفتی کشور را داراست. پیشینه تاریخی تجارت و بازرگانی در استان بوشهر، دسترسی به آب‌های آزاد، بیش از 700 کیلومتر مرز آبی با سواحل خلیج‌فارس و مجاورت با کشورهای منطقه، توسعه صادرات غیرنفتی متناسب با مزیت­های استان و نیازمندی بازارهای کشورهای منطقه را به‌عنوان یکی از اصلی­ترین مسائل استان بوشهر مطرح نموده است.

.

7. انسجام‌بخشی و تحکیم بنیان خانواده

خانواده کوچک‌ترین واحد اجتماعی و درعین‌حال تأثیرگذارترین واحد تربیتی در جوامع به شمار می‌آید؛ به‌طوری‌که این نهاد می‌تواند منشا تحولات عظیم فردی اجتماعی و رشد ارزش‌های انسانی در میان اعضای آن باشد. خانواده مهم‌ترین نهادی است که فرد در آن پرورش می­یابد. بنابراین سرمایه‌گذاری و توجه هرچه بیشتر به نهاد خانواده همواره در دستور کار معلمان عالم بوده است و امروز هم بشریت به‌جایی رسیده است که خود را ملزم به این رویکرد می­داند تا جاییکه دولت­ها توجه خاصی نسبت به رشد و توسعه کیفی خانواده مبذول داشته و سعی دارند با در اختیار قرار دادن امتیازات و تسهیلات رفاهی و آموزشی و مشاوره­ای و به‌طورکلی ارتقای سطح بهداشت و سلامت خانواده سعی برافزایش کیفیت زندگی خانواده­ها و تحکیم بنیان‌های این نهاد مقدس دارند زیرا این امر تأثیر مستقیمی برتر بیت نسل آینده جامعه خواهد داشت و خانواده مکانی برای تربیت و پرورش انسان‌هاست که تنها در صورت وجود سلامت روحی و روانی می‌تواند انسان­های پاک و سالم تحویل اجتماع دهد.

در ایران با توجه به زیربنای اخلاقی و دینی جامعه، ازدواج به‌عنوان یک واقعه مهم حیاتی در زندگی افراد قلمداد می‌شود و بسیاری از جوانان یکی از ایده آل‌های خود را تشکیل خانواده می‌بینند. درواقع هم آغاز زندگی مشترک و هم قبول مسئولیت اداره خانواده یک رویداد مهم حیاتی است زیرا ازدواج از مهم‌ترین شاخص‌های تحرک و پویایی اجتماعی در هر جامعه است. بااین‌وجود آمارهای رسمی بیانگر وضعیت نامطلوب روند ازدواج و طلاق در کشور است. استان بوشهر نیز همچون روند کلی کشور شاهد افزایش نرخ رشد طلاق در سال و کاهش نرخ ازدواج می‌باشد. بی‌شک پایداری و تحکیم بنیان خانواده متأثر از متغیرها و عوامل گوناگون فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، شخصیتی خواهد بود. ازاین‌رو آسیب‌شناسی و تحلیل عوامل ایجاد وضعیت کنونی، همچنین ارائه راهکارهای قابل‌اجرا در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و در سطوح فردی و اجتماعی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور در این حوزه از مهم‌ترین دستورات کار مدیران ارشد استان خواهد بود.

.

استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

متون سیاستی منتشرشده در شمس، بیانگر دیدگاه نویسندگان بوده و لزوماً نظر این شبکه نیست.

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
با تشکر، نظر شما پس از تایید در سایت نمایش داده می‌شود.